zondag 26 februari 2023

Ooit werd de Antitankgracht tot twee maal toe bedreigd

 

Ooit werd de Antitankgracht tot twee maal toe bedreigd

50 JAAR NA HET DUWVAARTPROTEST


De plannen voor de Antitankgracht ontstaan enkele jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Antwerpen werd toen verdedigd door de Stelling van Antwerpen, een dubbele fortengordel met tientallen forten aangelegd in de 19e en het begin van de 20e eeuw.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was al duidelijk geworden dat de forten niet effectief waren om een zwaar bewapende vijand te stoppen.
Daarom werd tussen 1937 en 1939, aansluitend aan de buitenste fortengordel, een Antitankgracht aangelegd.


Oorspronkelijk was de gracht ontworpen als een droge gracht, 3 meter diep, 18 meter breed en met steile oevers.
Men kon het kwelwater (opborrelend grondwater) echter niet tegenhouden, daarom werd overgestapt op een natte gracht.
De gracht heeft een 'zigzag' verloop.



Op elke hoek stonden geschutsbunkers die de rechte stukken konden bestrijken.
Sluisbunkers moesten het water op peil houden.




Snel na oorlog verloor de gracht haar militaire betekenis en werd ze overgelaten aan de natuur.
De reservatiestrook voor het Duwvaartkanaal, een omleidingskanaal voor de duwvaart tussen Oelegem en Zandvliet met een traject dat grotendeels dat van de gracht overlapte, bleef de toekomst van de Antitankgracht jarenlang bedreigen.
Maar sinds die plannen definitief in de vuilnisbak verdwenen zijn, zijn verschillende belangengroepen – zoals GroenRand -zich van het belang en de mogelijkheden van de gracht bewust geworden.



De blauwe draad in ons GroenRand-verhaal is de Antitankgracht dewelke verbonden is met heel wat natuurgebieden.
Dankzij een lengte van 33 km, is de gracht daarmee het langste beschermde landschap van Vlaanderen.



Ondertussen is de Antitankgracht geëvolueerd naar een groots natuurverbindingsgebied, dat verschillende natuurgebieden en bossen met elkaar verbindt en migratie van dieren en planten tussen die gebieden mogelijk maakt.



Red de Voorkempen heeft deze gracht tot tweemaal toe gered.
Begin 1973 werd - op initiatief van enkele leden uit Sint-Job-in-’t-Goor, Brecht, Sint-Antonius en ’s-Gravenwezel - Red de Voorkempen organisatorisch hervormd.
De actie om het geplande duwvaartkanaal tegen te houden werd opgestart, hoe krankzinnig die ambitie ook mocht zijn: de werken waren al gestart en de onteigeningen waren al aan de gang.




De vereniging bundelde en coördineerde de krachten van de verschillende lokale milieugroepen langs het geplande tracé, en waar deze niet bestonden, werden al snel nieuwe groepen opgericht.



“Wij zijn het beu”, kopten de kranten in grote letters, en dat was geen understatement.
Er werd een informatie- en sensibiliseringscampagne opgestart om de bevolking in de regio te informeren en er vonden allerlei kleine acties plaats.
Het duurde niet lang eer een ongezien protest door het Antwerpse raasde.




Onder tot de verbeelding sprekende namen als Duweling, Fietseling, Doemeling en Trietseling werden tienduizenden handtekeningen tegen het project verzameld, gingen duizenden kinderen op klasuitstap op het geplande tracé, werd de Antwerpse binnenstad overspoeld door meer dan vijfduizend fietsers …



Het protest zwol verder aan en nam nationale proporties aan nadat in samenwerking met de Bond Beter Leefmilieu een Nationaal Anti-Duwvaart Komitee werd opgericht.
Tegen zoveel geweld bleken de plannenmakers en beleidsmensen niet bestand en de plannen voor het duwvaartkanaal werden afgevoerd – de toen om zich heen grijpende economische crisis gaf daarbij een extra duwtje in de rug.



Zo eindigde de grootste milieucampagne tot dan toe in een klinkende overwinning.
Het succesvolle anti-duwvaartkanaalprotest verhoogde het milieubewustzijn aanzienlijk en heeft ontegensprekelijk een stimulerende en inspirerende invloed gehad op de ontluikende milieubeweging.


Het belang van Red de Voorkempen voor de milieubeweging is dan ook niet te onderschatten.
De verstrengeling als gevolg van de nauwe contacten en onderlinge beïnvloeding tussen Red de Voorkempen, de Groene Fietsers en de herlevingsbeweging Anders Gaan Leven die plaatsvond tijdens het protest, lag zelfs in grote mate aan de basis van het ontstaan van de politieke partij Agalev.



Na de spectaculaire acties tegen het duwvaartkanaal was het inmiddels wat stiller geworden rond Red de Voorkempen.
Begin 2000 kreeg Red de Voorkempen -met het initiatief om de verschillende actiecomités tegen de tweede goederenspoorlijn voor de haven te bundelen – een nieuwe adem.
Er lagen namelijk plannen op tafel om de Antitankgracht te dempen en te gebruiken voor de tweede spoorontsluiting.
Ook deze plannen werden verijdeld.



De Antitankgracht is - 50 jaar na het duwvaartprotest- de drager geworden van de klimaatgordel en een toekomstig nationaal park.
Het goedgekeurd soortenbeschermingsprogramma otter zal zorgen voor een ontsnipperingsplan en heel wat opportuniteiten.




De Zwaaikom is een symbolische plaats voor GroenRand. Het behoud van de Antitankgracht kende hier een harde strijd. De Zwaaikom was de aanzet van de plannen voor het duwvaartkanaal in de jaren ‘60. 
Na grote protesten in de jaren ‘70 werd het project definitief stopgezet en werd de Antitankgracht beschermd landschap: https://www.hln.be/ranst/groenrand-tevreden-met-vlaamse-beslissing-over-zwaaikom-installatie-water-link-zal-fauna-en-flora-kunnen-versterken~a6428147/


Foto's: wijlen Leon Lembrechts  - bron: brood & Rozen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten