Op 18 november zal GroenRand vragen stellen aan minister Jo Brouns
In 2026 lanceert GroenRand het speciale project "Greenconnect" ter gelegenheid van hun tienjarig jubileum, met als doel het verbinden en herstellen van versnipperde natuurgebieden.
GroenRand streefde ernaar een bemiddelaar in te schakelen om te werken aan een langdurige samenwerking rond de Kalmthoutse Heide, inclusief de Schietvelden, met als doel deze samen te voegen tot één groot, samenhangend natuurgebied en Nationaal Park.
Onze organisatie was teleurgesteld over de afwijzing van een bemiddelaar door de minister Brouns , aangezien wij ervan overtuigd waren dat dit nodig was om de bestaande meningsverschillen te overbruggen.
Hoewel wij deze ontwikkeling betreuren, aanvaarden wij het besluit van de minister en hopen wij dat er voldoende budget beschikbaar wordt gesteld om verder te werken aan het Masterplan, waaraan iedereen zich heeft gecommitteerd.
Voorlopig hebben we het Nationaal Park Grenspark Kalmthoutse Heide laten rusten, maar we blijven aandringen op de uitvoering van het Masterplan. De verbinding van de Schietvelden is hierin een cruciaal element om het grootste ven- en heidegebied van Vlaanderen te realiseren.
Voor dieren bestaan er geen exacte cijfers over verkeersslachtoffers, alleen schattingen op basis van tellingen door vrijwilligers via dierenonderdewielen.be of waarnemingen.be.
Voor mensen staan wegen symbool voor vrijheid, maar voor dieren vormen ze een barrière.
Wegen verkleinen hun leefgebied, verminderen genetische uitwisseling, maken soorten minder weerbaar en gevoeliger voor ziekten of andere tegenslagen, waardoor hun overlevingskansen afnemen.
Dit kan leiden tot de zogenaamde ‘extinctiespiraal’, waarbij opeenvolgende tegenslagen uiteindelijk het uitsterven van een soort veroorzaken.
Vlaanderen telt veel wegen per vierkante kilometer.
Gemiddeld komt een dier op zijn tocht door het landschap om de 300 meter een weg tegen.
Om die versnippering te doorbreken, moet er 'ontsnipperd' worden, zodat dieren hun natuurlijke paden weer kunnen volgen.
Ontsnipperende maatregelen hebben het grootste effect als ze de grootste barrières opheffen.
Dat zijn veelal onze gewestwegen en snelwegen.
Op woensdag 23 september 2020 ondertekende toenmalig Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir in Oudsbergen het Vlaams Actieprogramma Ecologische Ontsnippering (VAPEO).
Dit plan omvat 15 projecten langs gewestwegen die de komende vijf jaar de leefgebieden van dieren opnieuw met elkaar zullen verbinden.
De knelpunten werden verzameld in een databank en voorzien van een prioriteitsscore op basis van ecologische en haalbaarheidscriteria.
De Vlaamse Regering investeerde toen 50 miljoen euro in de ontsnippering.
Mevrouw Demir verklaarde dat het ontsnipperingsplan niet alleen gunstig is voor de verkeersveiligheid, maar ook de ecosystemen versterkt door grote natuurgebieden met elkaar te verbinden tot één samenhangend netwerk.
VAPEO heeft vijftien prioritaire knelpunten op wegen aangewezen, waar ecobruggen, ecoducten, ecotunnels en bermbruggen moeten komen om biotopen aan weerszijden van de weg met elkaar te verbinden.
Als GroenRand goed kan volgen zijn tien van de vijftien projecten gerealiseerd.
Voor de vijf andere, en ook voor mogelijk bijkomende ingrepen, is geen budget meer. Via parlementaire weg zullen we op dinsdag 18 november aan minister Brouns vragen of er middelen zijn voorzien voor VAPEO en of er fondsen zijn vrijgemaakt voor ecologische verbindingen.
Begin 2025 is er een evaluatierapport opgesteld door de betrokken administraties en bezorgd aan ministers De Ridder en Brouns.
Op basis daarvan is een nieuw ontwerpinvesteringsprogramma uitgewerkt voor de periode 2025-2030.
Hoe ver staan we daar nu mee?
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de Ecologische verbinding tussen het klein en groot schietveld, inclusief een ontwerpend onderzoek om de ligging en het uiterlijk te bepalen. Deze verbinding kruist twee gewestwegen, waarbij het advies is om ecoducten te bouwen. De zones voor deze constructies, inclusief de aanloophellingen, moeten worden aangekocht. Sommige gronden staan nu te koop, en het zou zonde zijn deze kans te laten liggen. Enkele eigenaars vragen de overheid om hun grond te kopen, en ook de gemeente wil duidelijkheid over de toekomst van het gebied. Hoewel er voorlopig waarschijnlijk geen budget is voor de aanleg van ecoducten, beschouwt de studie de voorbereiding via grondverwerving als urgent en als de laatste kans. Ook hier zal via parlementaire weg vragen worden gesteld.
Foto's dreven: Ingrid Boumans
Geen opmerkingen:
Een reactie posten