Interreg-dossier otter is goedgekeurd
De otter was vroeger in al onze waterlopen terug te vinden, maar door een combinatie van factoren is hij verdwenen in ons Voorkempens landschap. Zo gaf de overheid premies voor het bestrijden van otters omdat ze een bedreiging van het visbestand zouden zijn.
Daar bovenop kwam de versnippering van onze natuur, terugval van de visbestanden, vervuiling van het water, vernieling van vijvers en oevers en rechttrekken van waterlopen. Vanaf de jaren 80 was er dan ook bijna geen spoor van een otter meer te vinden in onze contreien.
Ook in de omgeving van de Antitankgracht, ten noorden en oosten van Antwerpen, werd hij terug gespot.
In het najaar van 2018 bevestigde het INBO, op basis van sporen, de aanwezigheid van otter in de Antitankgracht in Brasschaat. Eerder werden in de omgeving al twee verkeersslachtoffers gevonden, namelijk op de Putsesteenweg in Kalmthout en de E313 ter hoogte van het servicestation in Ranst. Dit doet vermoeden dat de Antitankgracht een rol vervult in de zuidwaartse verbreiding van otters uit Nederland.
Het sterkt daarnaast ook de hypothese dat de Antitankgracht als leefgebied voor de soort kan functioneren.
De visbezetting van de Antitankgracht wisselt zeer sterk van pand tot pand.
Sommige daarvan bevatten in droge periode nauwelijks water of vallen in bepaalde jaren een tijd volledig droog.
Droogvallende stukken vormen een ernstige barrière voor de meeste vissoorten.
Otters zijn door hun bijzonder grote leefgebieden extra kwetsbaar voor verkeerssterfte.
In Vlaanderen is deze problematiek, door het dichte wegennet en de hoge verkeersdrukte, in het bijzonder aan de orde.
In de praktijk kunnen vooral maatregelen worden toegepast die voorzien in een droge loopstrook of -richel onder bruggen, gecombineerd met geleidende rasters.
Er moeten otterspecifieke ontsnipperingsmaatregelen genomen worden om het risico op verkeerssterfte te beperken, in functie van zowel home range-gebruik als verreafstandverplaatsingen (dispersie …).
Deze maatregelen kosten uiteraard veel geld. Interreg-projecten streven via grensoverschrijdende samenwerking naar gezamenlijke Europese uitdagingen.
De financiële middelen voor deze projecten komen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
GroenRand vernam vandaag dat het Interreg-dossier otter is goedgekeurd
Projectduur: 01/04/2024 - 31/03/2027
Toegekende subsidie Interreg: € 1.499.979,02
Een mooi eindejaarscadeau.
We gaan vanaf volgend jaar heel wat zaken in uitvoering kunnen brengen en kunnen vanaf 2024 echt dromen van een klein otterparadijs.
Samen kunnen we streven om de Antitankgracht-as te ontsnipperen en om de linken met de verschillende natuurgebieden verder te ontwikkelen.
Meer info: https://interregvlaned.eu/uploads/downloads/persbericht-21-12-2023.pdf
De otter in GroenRand
In onze regio is, buiten de Schelde, de Antitankgracht zowat de enige waterweg die aan deze eisen kan voldoen én tegelijk potentiële natuurgebieden met elkaar kan verbinden.
De gracht is meer dan 33 km lang, bevat water van vrij goede kwaliteit en is op de meeste plaatsen visrijk.
Daarnaast kruist de gracht tal van visrijke laaglandbeken als de Laarse Breek en het Schijn, biedt ze een natuurverbinding tussen de Beneden-Schelde en de valleien van de Kleine en de Grote Nete, en via de Schietvelden en de Kalmthoutse Heide ook met het Maasbekken in Nederland.
Lees meer: .
Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) heeft het Interreg-dossier otter goedgekeurd. Voor natuurvereniging GroenRand komt zo de droom van een otterparadijs dichterbij. www.gva.be |
Ondertussen is dit programma goedgekeurd.
Via dit programma zullen voor de komende vijf jaar beheersafspraken worden gemaakt en maatregelen voorzien die het herstel van de otterpopulatie in Vlaanderen moeten mogelijk maken.
In zo’n plan worden in de regel enkele actiegebieden opgenomen waarop men tijdens die vijf jaar prioritair wil inzetten.
De Antitankgracht- met aanleunende natuur- en bosgebieden- zal hier bijhoren.
In het najaar van 2018 bevestigde het INBO, op basis van sporen, de aanwezigheid van otter
in de Antitankgracht in Brasschaat.
Eerder werden in de omgeving al twee verkeersslachtoffers gevonden, namelijk op de Putsesteenweg in Kalmthout en de E313 ter hoogte van het servicestation in Ranst.
Dit doet vermoeden dat de Antitankgracht een rol vervult in de zuidwaartse verbreiding van otters uit Nederland.
Het sterkt daarnaast ook de hypothese dat de Antitankgracht als leefgebied voor de soort kan functioneren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten