Het groeiend belang van de klimaatgordel en de Antitankgracht
Met het Toekomstverbond werd in 2017 het initiatief genomen om de Antwerpse regio vlotter bereikbaar te maken en de leefkwaliteit te verbeteren.
Naast de Oosterweelverbinding, de overkapping van de ring en investeringen in duurzaam vervoer, zou er mogelijk ook een nieuw Haventracé komen om het verkeer zo veel mogelijk rond de stad te leiden.
De Nieuwe Rand onderzoekt daarom de realisatie van het oostelijk deel van het Haventracé.
Er wordt bekeken of de aanleg van een nieuwe ondergrondse weg, tussen de E313 in Wommelgem en de E19/A12 in Ekeren (A102), nodig is.
© Belga -Toekomstverbond
In de vorige fase debatteerden burgerbewegingen, middenveld, lokale besturen en experten samen over de ambities van De Nieuwe Rand.
In het voorjaar van 2022 is dan de onderzoeksfase opgestart.
De technische en verkeerskundige mogelijkheden werden onderzocht en er werd in beeld gebracht wat allemaal kan en niet kan op vlak van tunnel- en verkeersveiligheid.
Daarnaast werd intensief onderzoek gedaan naar de impact van mogelijke nieuwe en aangepaste wegen op o.a. landbouw, biodiversiteit, waterkwaliteit, fietspaden, recreatie en bodem in het gebied en werd een visie uitgewerkt voor een klimaatgordel waar wordt ingezet op projecten rond meer groen en biodiversiteit.
De klimaatgordel is voor onze GroenRand-regio een belangrijk item.
De Antitankgracht is hierbij de drager van een robuuste bosstructuur langs vrijwel de volledige regio.
Langs de gracht zijn zeer waardevolle bos- en heidecomplexen gelegen, zoals het Ertbrandbos/Mastenbos, de oude gracht Brasschaat en het Klein en Groot Schietveld.
Naast een belangrijke bosverbinding vormt de Antitankgracht ook een verbindende structuur voor natte natuur.
De Antitankgracht kruist
meerdere beekvalleien en eindigt in waardevolle wetlands.
Door deze
verbindende functie en het goede visbestand heeft de gracht
een grote potentie als leefgebied of verbindingsgebied voor
de otter, een bijzondere toppredator die recent Vlaanderen
opnieuw koloniseert.
De fortengordel langs de gracht is van
internationaal belang als leefgebied voor diverse soorten
vleermuizen en in die zin beschermd als Habitatrichtlijngebied
(enkel de forten) en cultuurhistorisch landschap.
Daarbij is
het van belang migratieknelpunten langs de gracht weg te
werken en de bosrand- en oeverstructuur te versterken als
corridor voor verschillende soorten.
Tot slot zijn er in de bossen langs de Antitankgracht
verschillende heiderelicten gelegen.
De Antitankgracht heeft
zo een belangrijke potentie om een verbindende structuur
te vormen voor de drie grote heidecomplexen in de regio:
het Grenspark Kalmthoutse heide, en het Klein en Groot
Schietveld (allen tevens beschermd als gebieden van de
Habitat- en Vogelrichtlijn).
Voornaamste knelpunten voor
de ecologie van de klimaatgordel zijn de versnippering
van de bosstructuur door kruisende steenwegen, met ook
een risico op aanrijding voor kwetsbare soorten.
De laatste jaren is het onderzoek naar natuur en gezondheid sterk toegenomen en duikt er steeds meer bewijs op dat een natuurlijke omgeving zoals stadsparken, bossen, natuurreservaten, nationale parken en water (rivieren, meren, vijvers en de zee) gepaard gaat met een brede waaier aan positieve effecten op de gezondheid en het persoonlijke en sociale welzijn (Boyd et al., 2018).
GroenRand wil daarom meer mensen naar onze prachtige natuur trekken.
De natuurvereniging wil iedereen ‘goesting’ doen krijgen om de natuur te ontdekken.
Niet alleen omdat de natuur goed is voor de mentale en fysieke gezondheid, maar ook omdat we ervan overtuigd zijn dat mensen op die manier meer respect krijgen voor de natuur en er meer zorg voor zullen dragen.
Op die manier wordt de toekomst van onze natuur gegarandeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten