dinsdag 19 december 2023

Afbraak oude militaire gebouwen Vliegveld Malle begonnen

Afbraak oude militaire gebouwen Vliegveld Malle begonnen


Het vliegveld kwam er oorspronkelijk begin jaren 50, omdat de Navo haar lidstaten verplichtte tot de aanleg van extra vliegvelden.
In de jaren 80 ging het verhaal dat de Amerikaanse strijdkrachten het vliegveld wilden gebruiken als stockage voor nucleair materiaal of als helikopter­basis, maar zover is het nooit gekomen.


In 2009 kondigde toenmalig minister van Defensie Pieter De Crem aan dat het vliegveld moest sluiten.


Vorig jaar heeft het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) het militair domein uiteindelijk overgekocht.


Er komt nu een verbinding met het Zoerselbos – ook eigendom van het ANB – waardoor er een robuust 'regionaal klimaatpark' tot stand kan komen.


Het is een uitzonderlijk waardevol gebied.
Sinds juni 2022 is het Agentschap voor Natuur en Bos eigenaar van ongeveer 170 hectare van het voormalig militair vliegveld van Malle.
Pidpa is eigenaar van de overige 42 hectare.


Het voormalige militaire domein geniet een internationale bescherming als Natura 2000-gebied.
Voorafgaand aan de verkoop kreeg het gebied via een ruimtelijk uitvoeringsplan de bestemming van natuurgebied en is het opgenomen in het Vlaams Ecologisch Netwerk.

                                                                               © Bert De Deken

Op het Vliegveld van Malle komen bijzondere Europees beschermde heiden en landduinvegetaties voor. Natuur en Bos is meer dan 40 jaar betrokken bij het beheer van het Vliegveld.



Oorspronkelijk betrof de samenwerking vooral het beheer van bos. Dit breidde uit met de heide en landduinen van bijna het volledige terrein.
In de toekomst zal het Agentschap voor Natuur en Bos de natuur hier verder versterken.


Met het Vlaamse Blue Deal project wordt ingezet op het ontharden van een groot deel van de nu overbodige verhardingen.
Niet alleen de start- en landingsbaan worden drastisch ingekort, in het kader van de ontharding worden nu volop ook oude loodsen en leegstaande gebouwen van het voormalig NATO-reservevliegveld in Malle gesloopt.




De focus van de werken is de ontharding van een groot deel verhardingen die nu overbodig zijn.



Concreet worden in een eerste fase ongeveer 16 hectare bestaande verharding en een vijftiental gebouwen afgebroken en afgevoerd. Zo wordt er heel wat nieuwe natuur gecreëerd en kan het water infiltreren, wat leidt tot een mix van droge en natte heidelandschappen, zandduinen en waardevolle bossen. Het gebied is ook essentieel voor het Europese prioritaire habitattype soortenrijke heischrale graslanden.
Het gebied is momenteel niet toegankelijk en uiteraard ook niet tijdens de werken.
De werken gaan door tot maart 2025.



Er wordt geen gebruik gemaakt van een klassieke breekhamer om het beton te breken maar van een resonantiebreker.
Dit is een zeer innovatieve machine die met trillingen op een hoge frequentie het beton meteen in kleine stukjes breekt.


De geluids- en stofimpact bij deze machine is een pak lager dan bij een klassieker breekhamer.
Er zijn slechts enkele toestellen beschikbaar in Europa.


De aannemer krijgt de kans om het beton na breking pas op te halen als het effectief ergens nodig is op een werf. Op deze manier wordt lokale tussenopslag met heel wat bijbehorende vrachtbewegingen vermeden.


Bijna alle materialen afkomstig van de werf gaan hergebruikt worden als bouwmaterialen na COPRO keuring. Zelfs het teerhoudende asfalt wordt na thermische reiniging in Nederland terug ingezet als bouwmateriaal.
Er wordt niet gewerkt tijdens het verlengde broedseizoen van 1 april tot 31 juli.

Bron + foto's: Agentschap Natuur en Bos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten