zaterdag 2 november 2024

De Vlaamse regering gaat met de botte bijl tekeer in de Blue Deal

De Vlaamse regering gaat met de botte bijl tekeer in de Blue Deal

Laarse Beek © Marcel Swaenen 

In Vlaanderen zijn extra investeringen nodig om rampen zoals die in Spanje te vermijden.
De Vlaamse regering heeft de budgetten rond de Blue Deal verlaagd, wat volgens GroenRand onbegrijpelijk is omdat er juist meer nodig is.
Hoewel het op korte termijn als een besparing kan lijken, waarschuwt GroenRand dat overstromingen en de daarbij horende schade veel meer kosten.
Sinds de waterbom in Wallonië in 2021 heeft ons land stappen in de juiste richting ondernomen, aldus GroenRand.      


De vorige regering promootte de Blue Deal als een langetermijnvisie, maar van dat plan lijkt weinig over.
De Blue Deal, het vlaggenschip van voormalig minister van Omgeving Zuhal Demir, werd toegejuicht door hydrologen en natuurorganisaties.
Zij waardeerden het plan om meer water beschikbaar te hebben tijdens droge perioden en meer ruimte voor water tijdens natte perioden.

De huidige Vlaamse regering heeft 285 miljoen euro gereserveerd voor de Blue Deal, bedoeld om Vlaanderen beter te beschermen tegen overstromingen en droogte, wat de helft is van het budget van de vorige regering.
De investeringen zullen hierdoor de komende twee jaar beperkt zijn.
Voor 2025 en 2026 is 14 miljoen euro gereserveerd, met een verhoging naar 54 miljoen in 2027, 74 miljoen in 2028 en 129 miljoen in 2029.


Met een dergelijk beperkt budget is het starten van nieuwe projecten onmogelijk.
Men kan slechts bestaande rekeningen betalen en onderhoudswerkzaamheden uitvoeren.
Voor nieuwe structurele oplossingen is jaarlijks minimaal 250 tot 300 miljoen euro nodig.
Recente overstromingen en droogtes benadrukken de noodzaak om investeringen te verhogen, niet te verlagen.
 
Er is dus ook veel kritiek.
Het is moeilijk te begrijpen waarom de huidige regering de budgetten heeft verlaagd.
We hebben juist meer middelen nodig en we moeten blijven investeren.
Het lijkt misschien op een besparing, maar als we te maken krijgen met overstromingen en de bijbehorende schade, zullen de extra kosten veel hoger uitvallen.
We moeten volhouden en opschalen naar acties op een grotere schaal.
De huidige Vlaamse regering doet dit echter té beperkt.
Blijkbaar is het gevoel van urgentie nog niet zo hoog als het zou moeten zijn.
Een systematisch plan is essentieel om te bepalen wat nodig is om risico's tot een minimum te beperken.
Dit houdt in dat er ruimte voor water moet worden vrijgemaakt.
In Vlaanderen is dit een uitdaging door het gefragmenteerde landschap.
Overal is wel bebouwing te vinden, vaak niet op de ideale locatie. 
Toch zijn er gebieden die geschikt zijn voor dergelijke maatregelen.

                                                                             Laarse Beek © Marcel Swaenen 

De voorgaande regering heeft gelukkig een effectief waarschuwingssysteem geïmplementeerd.
In Spanje zouden de inwoners relatief laat gewaarschuwd zijn.
In Vlaanderen zijn initiatieven zoals het Sigmaplan uitgevoerd, en GroenRand bepleit dat men op deze weg moet doorgaan.
Het Sigmaplan, met inbegrip van de Antitankgracht, heeft als doel het risico op overstromingen langs de Schelde en haar zijrivieren te verminderen, voornamelijk door de creatie van overstromingsgebieden.
Hierbij wordt ruimte aan water gegeven, en hoe meer ruimte beschikbaar is, hoe kleiner de kans op schade.
De nieuwe Vlaamse minister van Omgeving, Jo Brouns, lijkt te wachten op concrete plannen alvorens over extra financiering te discussiëren.
We zijn van mening dat de minister het Sigmaplan moet bestuderen, waar hij tal van concrete plannen zal aantreffen.

Meer info: 
https://www.integraalwaterbeleid.be/nl/bekkens/benedenscheldebekken/waterbeheerplannen/4_bes_wup2024.pdf

GroenRand kan dadelijk een uitgewerkt voorstel presenteren voor onze regio.
"De Antwerpse Rand verbindt" is een bundeling van strategische samenwerkingen rond de Antitankgracht, het provinciale gebiedsprogramma "Groen Kruis" en het complexe project "De Nieuwe Rand".
Deze drie initiatieven streven ernaar om binnen drie jaar significante veranderingen te realiseren in de noordoostelijke rand van Antwerpen.
Het samenwerkingsverband heeft bij het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid een aanvraag voor strategische projecten ingediend.
Het betreft o.a. het open leggen van de Antitankgracht bij het kruispunt Moerhoflaan-Noorderlaan in Schilde en de a
anpak verdrogingsproblematiek van de Laarse Beek.
De Laarse beek herbergt een populatie rivierdonderpad (en een aanzienlijke populatie kleine modderkruiper).


Deze waterloop heeft echter te kampen met verdroging.
De provincie Antwerpen wenst te onderzoeken hoe deze verdroging kan aangepakt worden en zal hiervoor een studie opstarten.
Daarbij zal o.a. een optimalere verbinding met de E10 plas onderzocht worden. 
De Laarse Beek, waarvan de benedenloop Vosseschijn heet en in de middeleeuwen bekend stond als Olme of Ulmus, is een zijrivier van de Schijn in het stroomgebied van de Schelde. De beek ontspringt in Brecht en slingert door Brasschaat en Schoten, waar het de grens tussen deze gemeenten markeert, richting Antwerpen. De Laarse Beek kruist in de bovenloop de Antitankgracht via een duiker. Dankzij de bemaling van het Fort van Schoten via de Fortsebeek, de aanvoer van natuurlijk kwelwater uit de Zeurtebeek en zuiver, kalkrijk water uit de Antitankgracht, en de afwezigheid van significante lozingspunten, geniet de beek bij het Peerdsbos een uitstekende waterkwaliteit.

Het aanvraagdossier werd ingediend in maart 2024. In mei 2024 wordt de aanvraag voorgesteld aan de jury. 

Het strategische project is ondertussen goedgekeurd door deze commissie, maar helaas was er onvoldoende budget voor alle succesvolle strategische projecten.
Het Departement Omgeving zal de komende twee maanden onderzoeken of budgetverschuivingen een oplossing kunnen zijn, hoewel er geen zekerheden zijn. Het probleem bevindt zich niet in de inhoud van het strategische project, maar in het huidige tekort aan middelen. Dat het budget aan het begin van de legislatuur al ontoereikend is, voorspelt niet veel goeds. GroenRand vreest dat het project zal worden uitgesteld en uiteindelijk op de lange baan geschoven zal worden. De Antitankgracht en de omgeving ervan kennen echter nog meer uitdagingen:



Geachte minister, er is hier werk aan de winkel. U hoeft niet verder te zoeken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten