zondag 31 maart 2024

GroenRand vraagt aan Nieuwe Rand om project concreter uit te werken

GroenRand vraagt aan Nieuwe Rand om de klimaatgordel concreter uit te werken

 


De Nieuwe Rand is een project dat de mobiliteit, leefkwaliteit en klimaatvriendelijkheid in de oostrand van Antwerpen wil verbeteren.
Met de opmaak van een Tussennota 
heeft De Nieuwe Rand een nieuwe stap gezet in de onderzoeksfase.

Van 1 februari tot en met 16 maart 2024 heeft De Nieuwe Rand een publieke raadpleging georganiseerd.



In deze periode heeft GroenRand feedback gegeven over de voorgestelde aanpak.
Na de inspraak op de tussennota wordt het geïntegreerd onderzoek verder gezet, met als doel te komen tot een voorkeursbesluit voor zowel het oostelijk deel van het Haventracé als de Nx als de klimaatgordel en de verkeerswisselaar E34xE313 te Ranst.
Momenteel wordt toegewerkt naar een eerste voorontwerp van voorkeurbesluit voor zowel het oostelijk deel van het Haventracé als de Nx tegen voorjaar 2025.

Dirk Weyler is geen coördinator meer van GroenRand, maar is wel de dossierhouder van deze tussennota.
Hij heeft al de opmerkingen van de GroenRand- leden gebundeld tot één geheel en ingediend als adviesdocument.



GroenRand stelde vast dat de wegeninfrastructuur  - via een set van mogelijkheden, oplossingen en werkvoorbeelden - concreet werd uitgewerkt, terwijl de klimaatgordel zich vertaalt in een aantal algemene principes.
Schema's van wegeninfrastructuur werden verfijnd op basis van bijkomend onderzoek en er werden gedetailleerde technische ontwerpen uitgetekend.
Deze methodiek verwachten wij ook voor de klimaatgordel.

Gezien de Antitankgracht dé drager is van de klimaatgordel (inclusief de beekvalleien) en gans de bosgordel rond Antwerpen, verdient dit de aanbeveling om gedetailleerder, diepgaander en nauwgezetter in te zoomen op knelpunten en opportuniteiten.
Het klimaatgordelprogramma zal dus uit verschillende concrete elementen moeten bestaan, gaande van beleidsinstrumenten, engagementen tot coalitievorming en samenwerking, financiering, detailonderzoeken tot concrete projecten en acties.

Hiervoor zijn technische plannen van verschillende werkvoorbeelden nodig zodat er concrete informatie aan de Vlaamse Regering kan worden aangeleverd.
In het kader van dit geïntegreerde onderzoek zou per werkvoorbeeld tevens de investerings- en onderhoudskosten in beeld moeten worden gebracht.
De elementen die deel uitmaken van het programma voor de klimaatgordel zullen ook deel uitmaken van het voorkeursbesluit en gefinancierd en uitgevoerd worden via het complex project, maar dan zal het belangrijk zijn dat een aantal algemeenheden geconcretiseerd en beter uitgewerkt worden.



De Antitankgracht is dé blauwe draad van de klimaatgordel.
De versnippering door de aanwezige bebouwing, vele wegen en spoorweg vormt een zwaar knelpunt voor de Antitankgracht-regio.

Het zoeken naar methodieken om op regionale schaal te ontsnipperen is hier dé uitdaging.
Een belangrijk hulpmiddel hierbij is het soortenbeschermingsprogramma van de otter.

Dit draaiboek focust zich op verschillende acties: het wegwerken van prioritaire verkeersknelpunten (ontsnippering), herstel van potentieel leefgebied en het voorzien van voldoende stapstenen als schuil- en foerageerplaats in de verbindingszones tussen potentieel leefgebied, waterkwaliteit, aangepast beheer en bijkomende onderzoeksnoden.


Acties werden opgenomen in het Plan Otter (Cornelis 2020).
De otter is een indicatorsoort voor schoon water en heeft dus nood aan water van goede kwaliteit.
Schoon water trekt nog veel meer leven aan, zoals vissen, amfibieën en watervogels.
Dat maakt van de otter een ‘paraplusoort’: maatregelen die genomen worden om zijn habitat te beschermen, zijn ook voordelig voor een heleboel andere soorten.



Ook van de ontsnipperende maatregelen - zoals ecotunneltjes- kunnen verschillende soorten gebruik maken.
Nieuwe natuur maken, is quasi onmogelijk in de dichtbebouwde klimaatgordel, maar we kunnen veel winst boeken door ecologische verbindingen aan te leggen en verkeersknelpunten aan te pakken.
Deze barrières en belemmeringen zouden concreter en technischer moeten worden uitgewerkt (inclusief details van de kosten).


GroenRand vraagt dus aan de Nieuwe Rand om een aantal algemeenheden concreter te maken en beter uit te werken.

GroenRand formuleerde hieromtrent 17 aanbevelingen die gaan over de bosgordel (streven naar de hoogste natuurkwaliteit - beheerstype 3-4), vernattingsplannen, waterkwaliteit, het terug openmaken van gedempte gedeelten, het robuuster maken van het gehele fysische systeem voor droogteperiodes, de verbinding tussen de Schietvelden, een lichtplan voor vleermuizen en de verlenging van de langzame verkeersroute langsheen de Antitankgracht als onderdeel van een groter regionaal netwerk.



De Antitankgracht is de voornaamste landschappelijke drager van de bosstructuur en beekvalleien en mag daarom niet louter een theoretische model blijven.



Hij moet ook praktisch uitgewerkte opportuniteiten bieden om te streven naar meer ruimte voor biodiversiteit en een versterking en verbinding/ontsnippering van het ecologisch netwerk en een veerkrachtig watersysteem.


De strategische samenwerking rond de Antitankgracht en het initiatief 'Groen Kruis', waarbij diverse gemeenten en districten betrokken zijn, zouden volgens GroenRand best één geheel worden.

Daarom heeft GroenRand in de Tussennota geadviseerd om 2 provinciale initiatieven te bundelen.

Dit kan logischerwijs gerealiseerd worden door de strategische samenwerking rond de Antitankgracht en het provinciaal gebiedsprogramma 'Groen Kruis' om te vormen tot één projectgebied (districten Deurne, Ekeren en Merksem, en de gemeenten Schilde, Brecht, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Ranst, Brasschaat, Kapellen, Stabroek).

De Antitankgracht dwarst en verbindt bijna al de beekvalleien en vormt als één ondeelbaar geheel een klimaatgordel rond de stad Antwerpen.

Deze samenwerking bevordert de verbinding tussen natuur- en bosgebieden, waardoor dieren zich op een veiligere manier kunnen verplaatsen en ecosystemen beter worden beschermd.


GroenRand stopt met (promotie)acties en verwacht van de overheid een praktische uitwerking

GroenRand heeft genoeg 'reclame' gemaakt, we stoppen daarom met (promotie)acties.
Het project en de doelstellingen zijn gekend.

Wel blijven we toezien dat het project door de overheid praktisch wordt uitgewerkt.
Gezien de Antitankgracht dé drager is van de klimaatgordel (inclusief de beekvalleien) en  gans de bosgordel rond Antwerpen, verdient dit de aanbeveling om gedetailleerder, diepgaander en nauwgezetter in te zoomen op knelpunten en opportuniteiten.
Het klimaatgordelprogramma zal dus uit verschillende concrete elementen moeten bestaan, gaande van beleidsinstrumenten, engagementen tot coalitievorming en samenwerking, financiering, detailonderzoeken tot concrete projecten en acties.
De elementen die deel uitmaken van het programma voor de klimaatgordel zullen ook deel uitmaken van het voorkeursbesluit en gefinancierd en uitgevoerd worden via het complex project, maar dan zal het belangrijk zijn dat een aantal algemeenheden geconcretiseerd en beter uitgewerkt worden.

Meer info:

Foto's zijn van  Ivo Bylemans: hier kan je zien dat Dirk Weyler pleit voor een concretere uitwerking van de tussennota en voor het samenbundelen van de 2 provinciale initiatieven.

Kaartjes zijn van de Nieuwe Rand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten