GroenRand vraagt aan Nieuwe Rand om de klimaatgordel concreter uit te werken
De
Nieuwe Rand is een project dat de mobiliteit, leefkwaliteit en
klimaatvriendelijkheid in de oostrand van Antwerpen wil verbeteren.
Met de opmaak van een Tussennota heeft De Nieuwe Rand een nieuwe stap gezet in
de onderzoeksfase.
Van 1 februari tot en met 16 maart 2024 heeft De Nieuwe Rand een publieke raadpleging georganiseerd.
In deze periode heeft GroenRand feedback gegeven over de voorgestelde aanpak.
Na de inspraak op de tussennota wordt het geïntegreerd onderzoek verder gezet, met als doel te komen tot een voorkeursbesluit voor zowel het oostelijk deel van het Haventracé als de Nx als de klimaatgordel en de verkeerswisselaar E34xE313 te Ranst.
Momenteel wordt toegewerkt naar een eerste voorontwerp van voorkeurbesluit voor zowel het oostelijk deel van het Haventracé als de Nx tegen voorjaar 2025.
De Nieuwe Rand is een project dat de mobiliteit, leefkwaliteit en klimaatvriendelijkheid in de oostr www.noordernieuws.be |
GroenRand stelde vast dat de wegeninfrastructuur - via een set van mogelijkheden, oplossingen en werkvoorbeelden - concreet werd uitgewerkt, terwijl de klimaatgordel zich vertaalt in een aantal algemene principes.
Schema's van wegeninfrastructuur werden verfijnd op basis van bijkomend onderzoek en er werden gedetailleerde technische ontwerpen uitgetekend.
Deze methodiek verwachten wij ook voor de klimaatgordel.
In de definitieve onderzoeksnota van De Nieuwe Rand komt de Antitankgracht naar voor als drager van de klimaatgordel. Deze erkenning doet GroenRand bijzonder veel plezier. GroenRand ijvert al jaren voor een opwaardering van deze waterloop. www.nieuwsblad.be |
GroenRand, dat streeft naar een zo natuurlijk mogelijk beheer van de Antitankgracht en omgeving, krijgt straks steun van de Vlaamse overheid bij de aanpak van droogte en wateroverlast. www.gva.be |
De elementen die deel uitmaken van het programma voor de klimaatgordel zullen ook deel uitmaken van het voorkeursbesluit en gefinancierd en uitgevoerd worden via het complex project, maar dan zal het belangrijk zijn dat een aantal algemeenheden geconcretiseerd en beter uitgewerkt worden.
De Antitankgracht is dé blauwe draad van de klimaatgordel.
De versnippering door de aanwezige bebouwing, vele wegen en spoorweg vormt een zwaar knelpunt voor de Antitankgracht-regio.Het zoeken naar methodieken om op regionale schaal te ontsnipperen is hier dé uitdaging.
Dit draaiboek focust zich op verschillende acties: het wegwerken van
prioritaire verkeersknelpunten (ontsnippering), herstel van potentieel
leefgebied en het voorzien van voldoende stapstenen als schuil- en
foerageerplaats in de verbindingszones tussen potentieel leefgebied,
waterkwaliteit, aangepast beheer en bijkomende onderzoeksnoden.
Acties werden opgenomen in het Plan Otter (Cornelis 2020).
De otter is een indicatorsoort voor schoon water en heeft dus nood aan water van goede kwaliteit.
Schoon water trekt nog veel meer leven aan, zoals vissen, amfibieën en watervogels.
Dat maakt van de otter een ‘paraplusoort’: maatregelen die genomen worden om zijn habitat te beschermen, zijn ook voordelig voor een heleboel andere soorten.
Ook van de ontsnipperende maatregelen - zoals ecotunneltjes- kunnen
verschillende soorten gebruik maken.
Nieuwe natuur maken, is quasi onmogelijk in de dichtbebouwde klimaatgordel,
maar we kunnen veel winst boeken door ecologische verbindingen aan te leggen en
verkeersknelpunten aan te pakken.
Deze barrières en belemmeringen zouden concreter en technischer moeten worden
uitgewerkt (inclusief details van de kosten).
Nu Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) het soortenbeschermingsprogramma heeft goedgekeurd, kan ook de omgeving van de Antitankgracht ottervriendelijk worden gemaakt. Althans dat is de hoop van natuurvereniging GroenRand. Die beschouwt de otter als hoopvol symbool voor natuurheropleving. www.gva.be |
GroenRand formuleerde hieromtrent 17 aanbevelingen die gaan over de bosgordel (streven naar de hoogste natuurkwaliteit - beheerstype 3-4), vernattingsplannen, waterkwaliteit, het terug openmaken van gedempte gedeelten, het robuuster maken van het gehele fysische systeem voor droogteperiodes, de verbinding tussen de Schietvelden, een lichtplan voor vleermuizen en de verlenging van de langzame verkeersroute langsheen de Antitankgracht als onderdeel van een groter regionaal netwerk.
De Antitankgracht is de voornaamste landschappelijke drager van de bosstructuur
en beekvalleien en mag daarom niet louter een theoretische model blijven.
Hij moet ook praktisch uitgewerkte opportuniteiten bieden om te streven naar meer ruimte voor biodiversiteit en een versterking en verbinding/ontsnippering van het ecologisch netwerk en een veerkrachtig watersysteem.
De provincie heeft 67.000 euro subsidie toegekend aan Regionaal Landschap Voorkempen om te investeren in de Antitankgracht. Betrokken partner GroenRand is daar blij mee. Het groene kanaal tussen Oelegem en Berendrecht speelt als robuuste ruggengraat immers een cruciale rol in de droom van de natuurvereniging, namelijk de realisatie een ... www.hln.be |
Daarom
heeft GroenRand in de Tussennota geadviseerd om 2 provinciale
initiatieven te bundelen.
Dit
kan logischerwijs gerealiseerd worden door de strategische samenwerking rond de Antitankgracht en
het provinciaal gebiedsprogramma 'Groen Kruis' om te vormen tot één
projectgebied (districten Deurne, Ekeren en Merksem, en de gemeenten Schilde,
Brecht, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Ranst, Brasschaat, Kapellen, Stabroek).
De Antitankgracht dwarst en
verbindt bijna al de beekvalleien en vormt als één ondeelbaar geheel een
klimaatgordel rond de stad Antwerpen.
Deze samenwerking bevordert de verbinding tussen natuur- en bosgebieden, waardoor dieren zich op een veiligere manier kunnen verplaatsen en ecosystemen beter worden beschermd.
GroenRand stopt met (promotie)acties en verwacht van de overheid een praktische uitwerking
GroenRand heeft genoeg 'reclame' gemaakt, we stoppen daarom met (promotie)acties.
Het project en de doelstellingen zijn gekend.
Wel blijven we toezien dat het project door de overheid praktisch wordt uitgewerkt.
Gezien de Antitankgracht dé drager is van de klimaatgordel (inclusief de beekvalleien) en gans de bosgordel rond Antwerpen, verdient dit de aanbeveling om gedetailleerder, diepgaander en nauwgezetter in te zoomen op knelpunten en opportuniteiten.
Het klimaatgordelprogramma zal dus uit verschillende concrete elementen moeten bestaan, gaande van beleidsinstrumenten, engagementen tot coalitievorming en samenwerking, financiering, detailonderzoeken tot concrete projecten en acties.
De elementen die deel uitmaken van het programma voor de klimaatgordel zullen ook deel uitmaken van het voorkeursbesluit en gefinancierd en uitgevoerd worden via het complex project, maar dan zal het belangrijk zijn dat een aantal algemeenheden geconcretiseerd en beter uitgewerkt worden.
Kaartjes zijn van de Nieuwe Rand
Geen opmerkingen:
Een reactie posten