GroenRand blijft trachten om een positief verhaal te schrijven over natuurverbindingen, maar stopt wel met 'promotie-acties'
De doelstellingen van GroenRand zijn
niet uit de lucht gegrepen, maar zijn gebaseerd op eerdere studies, programma's
en plannen (zie bronnen onderaan).
Na 8 jaar is GroenRand erin geslaagd om de Antitankgracht op de kaart te
zetten.
Natuurpunt, Het Regionaal Landschap de Voorkempen, de betrokken gemeenten, de
provincie, VMM, het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek en ANB zetten hun
schouders onder het GroenRand-project.
Door vier jaar promotie te maken, kreeg de gracht bijzonder veel aandacht bij grote organisaties.
We hopen dat het project stapsgewijs uitgevoerd en uitgewerkt wordt via de Nieuwe Rand (klimaatgordel), de Strategische Samenwerking Antitankgracht en het soortenbeschermingsprogramma van de otter.
In de Tussennota (Nieuwe Rand) hebben we een aantal adviezen geformuleerd.
Kaartje doelstellingen van GroenRand - natuurverbindingen
Dit klimaatgordelproject kan logischerwijs verder gerealiseerd worden door de strategische samenwerking rond de Antitankgracht en het provinciaal initiatief ‘het Groen Kruis’ om te vormen tot één projectgebied (districten Deurne, Ekeren en Merksem, en de gemeenten Schilde, Brecht, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Ranst, Brasschaat, Kapellen, Stabroek).
De Antitankgracht is de voornaamste landschappelijke drager van de bosstructuur en beekvalleien en bezit een belangrijk erfgoedelement.
Hij moet ook praktisch uitgewerkte opportuniteiten bieden om te streven naar meer ruimte voor biodiversiteit en een versterking van het ecologisch netwerk en een veerkrachtig watersysteem (natuurverbindingen /ontsnippering) .
- 1. Op 17 mei 2023 vond de Bijzondere Commissie plaats van Grenspark Kalmthoutse Heide, waarin een beslissing werd genomen over de aanvraag van het label ‘Nationaal Park Vlaanderen’ bij de Vlaamse regering.
Tijdens de vergadering zijn de partners tot een akkoord gekomen om voorlopig geen label 'Nationale park' aan te vragen.
Wel is er onder de Grensparkpartners een sterke eensgezindheid over het belang van het voortbestaan van de werking en over de inhoud van het Masterplan en het Operationeel Plan die een belangrijke basis vormt voor toekomstige samenwerkingen.
Er moet steeds gezocht worden naar win-winsituaties en de acties moeten voortkomen uit vrijwillige samenwerking, opportuniteiten en kansen.Als er voldoende draagvlak is, kunnen we eventueel later overgaan tot de oprichting van een Nationaal park.De Vlaamse regering erkende onlangs vier Nationale Parken en vier Landschapsparken. Het Grenspark Kalmthoutse Heide zat daar niet bij, want trok de kandidatuur in. Grote hoop was dat minister Demir toch extra centen veil had voor het Heideproject. Het blijft bij de 139.000 euro die het nu al krijgt.www.nieuwsblad.be - 2. Het soortenbeschermingsprogramma van de otter (SBP otter) is uitgewerkt en er komt een vervolgverhaal van het SBP bever.
Via wildcamera's wordt bekeken welke bijkomende maatregelen moeten genomen worden voor de boommarter (rustplaatsen en oversteekplaatsen).
Onze natuurvereniging gaat vanaf april 2024 er op toezien dat deze soortenbeschermingsprogramma's en doelstellingen in uitvoering worden gebracht. - Nu Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) het soortenbeschermingsprogramma heeft goedgekeurd, kan ook de omgeving van de Antitankgracht ottervriendelijk worden gemaakt. Althans dat is de hoop van natuurvereniging GroenRand. Die beschouwt de otter als hoopvol symbool voor natuurheropleving.www.nieuwsblad.be
- 3. De Antitankgracht is dé blauwe draad van de klimaatgordel en is de voornaamste landschappelijke drager van de bosstructuur en beekvalleien.
Dit hebben we duidelijk gemaakt in Alternatievenonderzoek en in de Tussennota (Nieuwe Rand). - De Nieuwe Rand is een project dat de mobiliteit, leefkwaliteit en klimaatvriendelijkheid in de oostrwww.noordernieuws.be
GroenRand - Twee projectgerichte gebieden groenrand.weebly.com |
De bosgordel vormt een samenhangend landschap met de Antitankgracht als drager van de bos- en natuurstructuren in het gebied. De studie van de structuurvisie en implementatieplan voor de noordelijke bosgordel rond Antwerpen heeft in het ATG-onderzoeksgebied 22 ruimtelijke boseenheden (RBE’s) afgebakend.
We missen hier echter wel de ’steunpilaren’ en een globale visie om het startpunt te geven voor een ruimer transitietraject voor deze bos- en Antitankgrachtregio.
Eén groot landschapspark van 33 kilometer lang langs de Antitankgracht. Dat is waar milieuvereniging Groenrand voor ijvert. “Het is vijf voor twaalf, we moeten de natuur redden die er nog te redden valt”, benadrukt Dirk Weyler. www.gva.be |
Om de gezondheid en voortplantingsvitaliteit van de aanwezige dieren te waarborgen, moet de polluentenload in de lokale waterlichamen worden gemonitord en aangepakt, onder andere door een sluitende controle op lozingen en afgewogen sanering van historische vervuiling van de onderwaterbodem.
Het landschapsbeheerplan geeft een hoge prioriteit aan de goede waterkwaliteit.
Lozingspunten moeten in kaart worden gebracht en gesaneerd worden. Inspoeling van nutriënten en bestrijdingsmiddelen moeten voorkomen worden.
Lozingspunten moeten op een overzichtelijke manier (kaarten) samengebracht worden.
Een belangrijk knelpunt is het gebrek aan gegevens over de kwaliteit (biotisch en abiotisch) en kwantiteit van het water in de Antitankgracht.
Er dient een actualisatie/evaluatie te gebeuren van de hydrologische studie van 2010 (aanpassen stuwen, herstel duikers, bijpassen…).
Hoever staan we hiermee? We missen hier in de Tussennota een evaluatie en een toekomstplan.
GroenRand - Soortenbeschermingsprogramma otter groenrand.weebly.com |
Volgende gebieden kunnen daarom omgevormd worden tot natuurbeheerplantype 3 of 4: De Inslag, Park De Mik, Park van Brasschaat. Peerdsbos, Mastenbos, Beersgat, Kattekesberg/Brusselse Bossen, Franse Heide, Fort en bos Ertbrand, Ravenhof, Ruige heide, het Elsenbos ( gebieden in Kapellen Brasschaat Schoten).
Voor de beheerplannen ligt momenteel de focus enerzijds op het opmaken van natuurbeheerplannen voor gebieden waar er nog geen beheerplan voor is en anderzijds op het omzetten van oude beheerplannen naar een natuurbeheerplan.
Dit laatste is een administratief verhaal om in orde te zijn met de wetgeving en gaat op voor iedereen (zowel ANB, gemeenten, Natuurpunt of private eigenaars).
Voor de natuurbeheerplannen zou in de toekomst maximaal ingezet moeten worden op type 3 en type 4.
GroenRand roept 2021 uit tot het ‘jaar van de otter’. De natuurvereniging herhaalt zo haar hoop op de definitieve terugkeer van het roofdier in de Voorkempen. “Strikte bescherming, grote aaneengesloten leefgebieden en een breed maatschappelijk draagvlak zullen een cruciale rol spelen”, zegt Dirk Weyler, coördinator van GroenRand. www.hln.be |
"Er zit duidelijk minder pesticiden in de rivieren, waardoor vissen gezonder zijn en in grotere aantallen voorkomen.
En laat dat net het belangrijkste voedsel zijn voor de otters. De aanwezigheid van de otter is daarmee een maatstaf voor de staat van de natuur."
De otter verdween in de jaren tachtig uit ons landschap om vervolgens pas in 2012 weer op te duiken.
Het zou best mogelijk zijn dat er binnenkort nog meer otters zullen opdagen, al zullen dat er vermoedelijk niet veel zijn.
"Er zouden nog otters kunnen bijkomen, maar het dier heeft een heel groot leefgebied nodig. Eén otter heeft al 20 tot 40 kilometer rivierlengte nodig. Massaal veel otters zullen we in Antwerpse regio dus niet meteen kunnen huisvesten", legt Dirk Weyler uit.
Wel zullen andere dieren het voorbeeld van de otter alvast volgen. "De otter is een signaalsoort. Als het goed gaat met de otter, profiteren er ook heel wat andere dieren van. Vogels, vissen en libellen gaan zich dus vaker laten zien", vertelt hij verder.
Natuurvereniging GroenRand heeft 600 voorleesboekjes ‘Olga Otter wordt ziek’ verspreid in scholen en jeugdbewegingen in de buurt van de Antitankgracht Het zelfgeschreven verhaal moet kinderen bewust maken van de nefaste gevolgen van zwerfvuil op die waterloop. Woensdagmiddag ging GroenRand het verhaal voorlezen aan 19 kinderen van OC Clara ... www.hln.be |
Om de watergebonden biodiversiteit te optimaliseren zou de Antitankgracht waterhoudend moeten zijn tijdens alle seizoenen.
Getracht moet worden om enerzijds de watertoevoer en -doorvoer te verbeteren en anderzijds het water voldoende te bufferen zodat droogval kan worden voorkomen en een stabiele visgemeenschap kan ontwikkeld worden. Welke planmatige stappen hier kunnen worden genomen, wordt nergens in de Tussennota vermeld. Het is wenselijk dat de Antitankgracht op bepaalde plaatsen terug open wordt gemaakt omdat deze demping de continuïteit van de lineaire elementen doorbreekt en een ecologische barrière vormt.
2022 De boommarter in het vizier. De boommarter is aan een comeback bezig in de GroenRand-contreien. Dankzij dergelijk beheer kunnen we de boommarter in het Antitankgracht-gebied verwelkomen. groenrand.weebly.com |
Natuurvereniging GroenRand gaat 2022 uitroepen tot het ‘Jaar van de Boommarter’. Dit jaar staat de otter nog in de kijker. Er zijn aanwijzingen dat de beschermde boommarter verder oprukt in de Voorkempen. www.gva.be |
Was Olga de Otter afgelopen jaar het project van milieuvereniging GroenRand om de natuur langs de Antitankgracht te vrijwaren, dan heeft die voor 2022 de boommarter in het vizier. GroenRand liet daarvoor een website ontwerpen. www.gva.be |
Elk jaar zet GroenRand een zeldzaam dier in de kijker. In 2023 is dat de bever om een goede reden. Dit grootste knaagdier in Vlaanderen en Europa lijkt goed te gedijen langs de Antitankgracht in de regio. www.nieuwsblad.be |
Naast ontsnipperingsmaatregelen vormen natuurlijke elementen zoals houtkanten, bomenrijen, oevers van waterlopen en kleine bosjes een veilige weg voor dieren door het landschap.
De corridorfunctie van een KLE netwerk is al voor alle soortengroepen in tal van studies aangetoond.
Zo is het verbinden van bossen erg belangrijk voor heel wat soorten (vleermuizen, bevers, marterachtigen, loopkevers, florasoorten…).
Kleine Landschapselementen(KLE’s) die water verbinden ondersteunen zowel amfibieën (padden, boomkikker…), reptielen (ringslang …) als zoogdieren (bever, otter …).
Bij het streven naar biodiversiteit op landschapsschaal is het zinvol een breed gamma aan KLE’s aan te planten en verschillende beheervormen met variatie in tijdstip van beheer toe te passen.
Op deze manier kan onze gefragmenteerde natuur terug in verbinding komen te staan en kunnen we isolatie van weinig mobiele soorten wegwerken.
Geïsoleerde, kleine populaties zijn kwetsbaar voor lokaal uitsterven door toevalligheden (Hanski 1998).
Werken aan biodiversiteit op landschapsschaal vraagt kennis en inzicht in zowel de aanwezige als de gewenste plant- en diersoorten in het landschap, hun noden, bedreigingen en kansen.
Hier missen we een integrale landschapsvisie.
De Nieuwe Rand (klimaatgordel) kan streefbeelden in kaart brengen die gekoppeld zijn aan beschermde soorten.
De betrokken actoren en deskundigen moeten bekijken waar deze landschapselementen best gerealiseerd worden.
Vrijdag 7 april wordt internationaal de Dag van de Bever gevierd. Toevallig maakte Jan Peter Spaanderman deze week een opvallend filmpje van een bever in het parkje in de Esmoreitlaan in Linkeroever. Het dier, dat toch wat het spoor bijster lijkt, werd ook al in een tuin in de Esmoreitlaan gespot. Natuurpunt Antwerpen Noord en Kempen vermoedt niet dat het om de bever van het Noordkasteel gaat die op de vlucht is moeten slaan voor de werkzaamheden daar, want daar zijn nog verse knaagsporen. www.gva.be |
groenrand.blogspot.com |
Ieder jaar reikt de milieuvereniging GroenRand een groene duim uit aan vrijwilligers die zich inzetten voor de natuur. Deze keer was deze blijk van waardering weggelegd voor John Maes en Johan Neegers, vanwege het respectievelijk aankoopbeleid en natuurbeheermodel van hun natuurpuntafdelingen. De uitreiking gebeurde vrijdag aan het kruispunt ... www.hln.be |
Anne Stuer (29) van Regionaal Landschap de Voorkempen en bioloog Michiel Cornelis (26), toevallig beiden uit Brasschaat, kregen in het kasteel Vrieselhof in Oelegem de jaarlijkse Groene Duim als aanmoedingsprijs uitgereikt door natuurvereniging GroenRand. www.nieuwsblad.be |
De natuurvereniging GroenRand heeft dinsdagavond haar Groene Duim uitgereikt in het Vrieselhof in Oelegem (Ranst). De award ging naar de Brasschaatse Anne Stuer (29) van Regionaal Landschap De Voorkempen en bioloog Michiel Cornelis (26) uit Schoten. Op hun eigen manier zetten ze zich in voor de natuur in de regio van de Antitankgracht. www.hln.be |
In kasteel Vrieselhof reikte milieubeweging GroenRand haar jaarlijkse Groene Duim uit aan verenigingen of personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor het natuurbehoud. Bioloog Dirk Draulans overhandigde de ‘trofee’, een gigantisch groene duim, aan Red de Voorkempen. Die beweging ontstond precies een halve eeuw geleden. Ook zwerfvuilopruimers werden in de bloemen gezet. www.nieuwsblad.be |
Tijdens een feestelijke ceremonie heeft natuurvereniging GroenRand de Groene Duim 2024 uitgereikt. De prijs ging naar Dieter Coppens voor zijn boek Boslof en naar een groep van dertien getalenteerde natuurfotografen uit de streek. www.nieuwsblad.be |
Natuurvereniging Groenrand grijpt World Clean Up Day op 19 september aan om opnieuw de aandacht te vestigen op de waardevolle natuur langs de Antitankgracht. Op vier plaatsen langs de gracht zal er die dag duchtig zwerfvuil geruimd worden. www.gva.be |
De opruimactie werd georganiseerd onder de vleugels van de regionale milieuvereniging GroenRand. De natuurvereniging greep World Clean Up Day op 19 september aan om opnieuw de aandacht te vestigen op de waardevolle natuur langs de Antitankgracht.Verschillende lokale trashwalkers sloten zich aan bij deze actie. Er waren 55 deelnemers Vreemde tijdenHet zijn momenteel vreemde tijden voor […] www.polderke.com |
Ook in de noordrand van Antwerpen wordt er ter ere van World Cleanup Day op verschillende plekken zwerfvuil geruimd. GroenRand coördineert op zaterdag 18 september acties in Schilde, Brecht, Brasschaat en Stabroek-Kapellen. De milieuvereniging vraagt daarbij extra aandacht voor de impact van rondslingerend afval op dieren. www.hln.be |
Voor de vierde editie van World Cleanup Day bundelen verschillende partners in Vlaanderen, de krachten samen. GroenRand is een van hen en focust op de Antitankgracht, een ‘groen snoer’ van 33 kilometer tussen Oelegem en Berendrecht. www.nieuwsblad.be |
Grijpers, handschoenen worden voorzien en vuilniszakken. www.river-cleanup.org |
Er is een zwerfvuilprobleem in rond de Antitankgracht in Stabroek. De problematiek loopt de spuigate www.noordernieuws.be |
In 2011 was er een consensus tussen alle betrokken partijen om de missing links weg te werken, het fietspad naast de Antitankgracht zou verlengd worden tot in Stabroek.
Voordeel is dat er langs heel wat toeristische attracties gefietst kan worden, mocht het fietspad doorgetrokken worden: het Vrieselhof, kinderboerderij Mikerf, Gunfire, Perron Noord, spoorfietsen, Ravenhof, de Brabantse Wal, de vele militaire forten en bunkers…
In het landschapsbeheersplan kan je lezen dat de Antitankgracht over de volledige lengte geselecteerd is als alternatieve bovenlokale fietsroute.
Naast een belangrijke natuurlijke waarde heeft de ATG ook een recreatieve waarde als wandel- en fietsas op bovenlokaal niveau.
De provincie Antwerpen, de betrokken gemeenten en het Regionaal Landschap waren destijds de initiatiefnemers voor de uitbouw van de toeristisch-recreatieve infrastructuur.
Dit zou verder uitgevoerd (verlengen tot Stabroek) moeten worden volgens het consensustracé dat opgenomen is in het rapport “Recreatieve ontsluiting Antitankgracht – Rapport Visie en Ontwerp” van 20 januari 2011, dat werd opgesteld in opdracht van Provincie Antwerpen. We waren ook vragende partij voor nieuwe en duiderlijkere toegankelijkheidsregels op het Klein Schietveld.
Recreatie zal beter gestructureerd worden.
Wandelen blijft toegestaan op de wandelpaden, fietsen kan volgens de fietsknooppunten en er zullen borden geplaatst worden voor een nieuwe ruiterroute.
Milieubeweging GroenRand vraagt het schepencollege van Brasschaat om het fietspaddossier rond de Antitankgracht zo snel mogelijk uit het slop te halen. www.hln.be |
Grenspark Kalmthoutse Heide wil een Nationaal Park worden. Op Brasschaat na wil geen enkel bestuur van betrokken gemeentes op dit moment een engagement aangaan. De voornaamste redenen zijn het gebrek aan toelichting en de onduidelijkheid over de impact op woningen en landbouw. GroenRand is verbolgen over deze houding. “Als het Grenspark geen ... www.hln.be |
Voorlopig
komt er geen Nationaal park, maar een nieuw project zal het
masterplan en het operationeel plan gebruiken om een aantal doelstellingen te
verwezenlijken.
Als er voldoende draagvlak is, kunnen we later overgaan tot de oprichting van
een Nationaal park.
Dat is althans het compromis dat gesloten werd door de Bijzonder commissie van
het Grenspark.
De oprichting van dit nieuw project biedt de unieke kans om de belangrijke
laatste grote heidegebieden en bossen ten noorden van Antwerpen – de
Kalmthoutse Heide, de Brabantse Wal, het Groot en het Klein Schietveld – zijnde
Natura 2000-gebieden, samen te brengen en het geheel ecologisch te versterken
en verder te ontwikkelen
Een belangrijke meerwaarde schuilt in het
opstarten van een samenwerkingsverband, over de grenzen heen.
Daarin zitten de lokale gemeenschap en lokale actoren mee aan het stuur om dit
waardevolle open ruimtegebied en de daarin aanwezige topnatuur maximaal te
beschermen, onder andere tegen de verstedelijkingsdruk waar het dagelijks door
bedreigd wordt.
Er moet steeds gezocht worden naar win-winsituaties en de acties moeten voortkomen uit vrijwillige samenwerking, opportuniteiten en kansen.
De uitdaging is de bestaande landschapskwaliteit te behouden en te versterken en tegelijk de waarde van het landschap te verhogen.
Dit kan door inrichting en beheer van waardevolle landschapselementen, maar ook via maatregelen gericht op natuurlijke plaagbestrijding en bestuiving, en het verhogen van de biodiversiteit.
De uitbreiding van het Grenspark – via dit nieuwe project- kan ook bijdragen aan de doelstellingen en verordeningen van de Europese Green Deal, zonder dat deze daarvoor verplichtingen moet opleggen van bovenaf, maar wel op basis van breed gedragen acties.
Een sterk samenwerkingsverband verenigt publieke en private eigenaars rond een langetermijnvisie en creëert de capaciteit om in te schrijven op Europese en landelijke subsidie- en ondersteuningsprojecten in functie van de realisatie van dit project.
Uiteindelijk moet die samenwerking kristalliseren in een structuur die denkt en werkt vanuit ‘kansen voor het gebied’.
Ons voorstel vertrekt vanuit een aantal gemeenten die hun natuurplannen samenleggen zodat er gezamenlijk 'nature-based solutions' kunnen worden uitgewerkt.
We moeten onze bos- en natuurgebieden zo veel mogelijk op elkaar laten aansluiten.
Beekvalleien, natuur- en bosgebieden mogen zich niet beperken tot geïsoleerde eilanden.
De ideale natuur bestaat uit een netwerk van grote en kleine oppervlaktes die met elkaar verbonden worden.
Om goed te kunnen functioneren heeft het samenhang nodig en moeten deze gemeentelijke natuurplannen gebundeld worden tot één geheel.
In woonparken en landbouwgebieden zullen eigenaars worden aangemoedigd om natuurlijke afsluitingen aan te planten.
Ook de beekvalleien die door deze gebieden lopen kunnen worden versterkt, een gezamenlijk vernattingsplan wordt opgesteld, bermen worden natuurlijker beheerd, akkerranden worden aangelegd …
Ook de bermen en laanbomen in de woonparken worden ingezet om bos- en natuurgebieden te verbinden.
Ook tuinen kunnen zorgen voor natuurverbindingen.
Op deze manier is deze waterloop een essentiële schakel en foerageer- en verbindingsgebied voor de vleermuispopulatie in Vlaanderen.
Vlaanderen behoort tot de meest verlichte delen van de wereld.
Door omvorming naar witte ledverlichting neemt de impact op vleermuizen toe.
Vele vleermuizen en andere nachtactieve zoogdieren zijn lichtschuw, verlichting zorgt ervoor dat ze zich moeilijker kunnen verplaatsen tussen hun verblijfplaatsen en jachtgebieden.
Felverlichte wegen vormen onoverbrugbare lichtbarrières voor vleermuizen. Gevolg: hun leef- en jachtgebied wordt door al dat licht ingrijpend versnipperd. Het is daarom cruciaal om grensoverschrijdend lichtplannen te screenen en aan te passen op de ecologisch kwetsbare zones van de Antitankgracht.
GroenRand vindt het daarom cruciaal om bij de verdere verledding van (openbare) verlichting, lichtplannen te screenen op de ecologisch kwetsbare zones van de Antitankgracht.
Foto: Chris Blommaert STABROEK/KAPELLEN – Steeds meer steden en gemeenten zijn bezig met de opmaak van masterplannen voor openbare verlichting in het kader van energiebesparing. Kunstmatige verlichting kan een negatief effect hebben op de biodiversiteit, in het bijzonder voor vleermuizen. Op vraag van de provincie Antwerpen heeft het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek een advies […] www.polderke.com |
De natte heide die er voor komt, is bij de best bewaarde in Vlaanderen en is dan ook van bijzondere waarde voor soorten als de adder en het heideblauwtje.
Ook zeldzame amfibieën en libellen vinden geschikte habitats in de Schietvelden.
Via deelruimte Antitankgracht worden deze waardevolle natuurkernen verbonden met de Kalmthoutse Heide tot een samenhangend geheel.
Binnen het project ‘De Nieuwe Rand’ werd de verbinding van de Schietvelden opgenomen als aparte onderzoeksstudie en werd kracht bij gezet door een studie van de bureaus Hesselteer.
De Nieuwe Rand heeft samen met ANB een plan van aanpak opgemaakt om de conclusies van dit rapport verder in uitvoering te brengen.
Hier kunnen we echter niets van terugvinden in het Tussenrapport.
Een uitvoerige studie over de verbinding tussen de twee Schietvelden ten noorden van Antwerpen leidt tot de volgende conclusie: één enkele ecologische verbinding tussen de twee natuurgebieden die gelegen zijn over de gemeenten Brasschaat, Brecht en Wuustwezel, is het absolute minimum en dat wordt nu niet gehaald. www.nieuwsblad.be |
De Schietvelden zijn nabij elkaar gelegen, maar worden momenteel van elkaar gescheiden door dwarsende verkeersinfrastructuren (Essensteenweg, Bredabaan en lokale wegen), woongebied, recreatiegebied, industriegebied en (andere vormen van) bos en natuur.
Nochtans behoren de Schietvelden beide tot het Natura 2000-netwerk en bevatten ze beide zeer zeldzame habitats, cruciaal voor de instandhoudingsdoelstellingen van diverse soorten.
De potentiële meerwaarde van een verbinding tussen beide gebieden is bijgevolg groot.
De prioritaire uitwerking van deze actie is specifiek gekozen omwille van de urgentie.
Na overleg met lokale besturen en andere betrokken actoren binnen het complex project, is gebleken dat het tussenliggende gebied onder druk staat van bijkomende bebouwing.
Een aantal beschermde soorten binnen de Schietvelden staan daarnaast onder toenemende druk van klimaatverandering, waarbij de recente droogte een teken aan de wand is.
De provincie heeft 67.000 euro subsidie toegekend aan Regionaal Landschap Voorkempen om te investeren in de Antitankgracht. Betrokken partner GroenRand is daar blij mee. Het groene kanaal tussen Oelegem en Berendrecht speelt als robuuste ruggengraat immers een cruciale rol in de droom van de natuurvereniging, namelijk de realisatie een ... www.hln.be |
De internationale Dag van de Biodiversiteit op 22 mei had een feest moeten worden voor milieuorganisatie GroenRand, maar een week voorafgaand zit de vereniging met een kater. De Antitankgracht en de vallei van het Groot Schijn werden niet geselecteerd voor een project van de Vlaamse overheid tegen de droogte. www.nieuwsblad.be |
Milieubeweging GroenRand, dat een betere verbinding tussen de verschillende natuurgebieden in onze regio nastreeft om tot robuustere natuur te komen, is tevreden over de 50.000 euro die de gemeente Zoersel krijgt om nieuwe houtkanten aan te planten. De VLM (Vlaamse Landmaatschappij) deed een projectoproep. Van alle Vlaamse gemeenten krijgt Zoersel met voorsprong het grootste bedrag. De meeste andere gemeenten die op de oproep reageerden krijgen slechts een 10.000 euro. www.nieuwsblad.be |
GroenRand, dat streeft naar een zo natuurlijk mogelijk beheer van de Antitankgracht en omgeving, krijgt straks steun van de Vlaamse overheid bij de aanpak van droogte en wateroverlast. www.nieuwsblad.be |
Lang was er sprake om de Zwaaikom te herbestemmen naar een watergebonden bedrijventerrein.
Omdat het behoud van het Europees beschermde natuurgebied Elzenbroekbos en Kapelbeek en de ontsluiting van dit terrein niet gegarandeerd konden worden, was GroenRand geen voorstander van een bedrijventerrein.
Er werden voorstellen gedaan vanuit Water-Link om in dit gebied een nieuw waterspaarbekken aan te leggen.
Dit scenario gaat uit van het behoud van het Europees beschermde Elzenbroekbos en Kapelbeek.
GroenRand en Natuurpunt konden zich vinden in dit plan.
Het spaarbekken kadert binnen de Blue Deal, het plan van de Vlaamse regering om Vlaanderen weerbaar te maken tegen droogte en waterschaarste.
Het nieuwe spaarbekken zou aan het voormalige Duwvaartdok komen en zou ongeveer 25 hectare beslaan.
De Antwerpse drinkwatermaatschappij Water-link beschikt momenteel al over drie spaarbekkens, samen goed voor zeven miljoen kubieke meter.
Slibruimingen Antitankgracht
Maar door deze slibruimingen kunnen vervuilende stoffen terug vrijkomen.
Om de mogelijke impact beter te leren kennen, wordt gepleit om de werkzaamheden ecologisch en ecotoxicologisch van nabij op te volgen. Actualisering van de meetwaarden van opgestapelde lichaamsvreemde stoffen in vis is daarom noodzakelijk.
De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) gaat over een traject van drie kilometer van Schildestrand tot de gemeentegrens van Schilde met Ranst slib verwijderen uit de Antitankgracht. Dat zorgt ervoor dat de doorstroming van het water en de waterkwaliteit verbeteren. Zo krijgen waterplanten en vissen een duwtje in de rug. Een schuifboot voert de ... www.hln.be |
Tijd om dit om te zetten in concrete plannen met een concrete timing en concreet budget.
Het is belangrijk dat alle infrastructuurbeheerders hierin participeren.
Zo is ook een belangrijke taak weggelegd voor de lokale besturen, want er zijn ook kleine lokale infrastructuren die moeten worden aangepast.
Otters zijn door hun bijzonder grote leefgebieden extra kwetsbaar voor verkeerssterfte.
In West-Europa geldt dit als een van de belangrijkste doodsoorzaken (cf. o.a. Macdonald & Mason, 1994; Lafontaine et al., 2005).
In Vlaanderen is deze problematiek, door het dichte wegennet en de hoge verkeersdrukte, in het bijzonder aan de orde (Vercayie et al., 2012).
De technische kennis en nodige expertise om hieraan (ten dele) te verhelpen is bij de Vlaamse overheid ruim aanwezig bij het Agentschap Wegen en Verkeer (team Milieu Integratie Infrastructuur) en ook bij Natuurpunt (dieren onder de wielen).
In de praktijk kunnen vooral maatregelen worden toegepast die voorzien in een droge loopstrook of -richel onder bruggen, gecombineerd met geleidende rasters langsheen het waterlichaam of de verkeersweg (grootteorde 150 m lengte vanaf de brug).
Dergelijke constructies moeten een diameter hebben van minstens 40 cm.
Alternatieven kunnen er soms in bestaan de snelheid of intensiteit van het verkeer te verminderen (bv. aanbrengen van verkeersdrempels c.q. van verkeersbord ‘enkel voor aangelanden’), of een probleemsituatie letterlijk te omzeilen op landschapsschaal via landinrichtingsprojecten.
Ook de Antitankgracht kruist verschillende wegen, waaronder enkele drukke lokale en N-wegen, de E19 en het kanaal Dessel-Schoten.
Met het oog op het maximaal kansen geven aan het gebied als een (toekomstig) leef- en brongebied van de otter, is het zinvol om specifieke knelpunten in de ruimere regio met de nodige prioriteit weg te werken.
Het gebied van de Antitankgracht maakt deel uit van het Benedenscheldebekken, waar actueel langjarige otteraanwezigheid bekend is.
In 2012 en 2017 werden in de omgeving van de Antitankgracht twee verkeersslachtoffers gevonden.
In december 2017 en gespreid over 2018 kon op basis van sporen de aanwezigheid van otter een aantal keer vastgesteld worden ter hoogte van de Antitankgracht zelf.
De voorliggende waarnemingen laten vermoeden dat hier kansen zijn voor een verdere lokale ontwikkeling van een populatiekern, zeker ook in samenhang met het KBR-Sigmagebied.
Deze vaststellingen laten niet alleen toe de Antitankgracht als een potentiële verbindingsroute te beschouwen, maar op zich ook als (een deel van) een otterleefgebied te aanzien.
Daarbij werd ook een analyse uitgevoerd waarbij deze prioritaire knelpunten op het traject van de Antitankgracht in detail in beeld werden gebracht.
GroenRand tracht de bos- en natuurgebieden ten
oosten van Antwerpen te verbinden.
Dit gebied omvat de bossen in de gemeenten St-Job,
Schilde, Zoersel en Ranst die aan de Antitankgracht liggen.
Het gaat dan over o.a. Driehoeksbos, het park van Halle,
Vrieselhof, Gravinnenbos, Wolvenbos, het Verbrandbos, La Garenne, Rinkven…
Via de natuurverbinding van het Groot Schijn wordt
de link gelegd met het Zoerselbos.
Ondertussen werd het integraal project Groot Schijn
opgestart.
Met dit integraal project wordt getracht om het
Groot Schijn opnieuw in te schakelen als een aaneengesloten faunaverbinding.
Dit kan door verschillende maatregelen, zoals het aanleggen van faunapassages naast de waterloop op plaatsen waar ze onder wegen gaat, het omvormen van duikers tot ecoduikers, het verbreden van oeverstroken, enzovoort.
Vanuit Zoerselbos kan tevens een belangrijke potentiële natuurverbinding gerealiseerd worden met natuurgebied 'Vliegveld Malle' (200 ha) en het erfgoedlandschap 'Herenbos, Heihuizen en Zalfen', het natuurgebied 'Zalfens Gebroekt' en de bossen rond het 'domein Blommerschot en Beulkbeemden' (600 ha).
De ontharding van het vliegveld van Oostmalle ligt tijdelijk stil tot 31 juli, om de vogels niet te storen in het broedseizoen. Raadslid Eddy Krijnen van de partij OostWest vroeg op de jongste gemeenteraad of het klopt dat de NAVO wil dat het vliegveld van Malle weer wordt aangelegd met de Russische dreiging? Schepen Wouter Patho (N-VA) denkt dat het een serieuze kwakkel is. www.gva.be |
Tot besluit
De
Antitankgracht en haar oevers groeiden uit tot een nieuw
landschapselement van formaat met een uitgebreide fauna en flora.
De vegetaties en beplantingen groeiden en bloeiden en de relatieve rust (en
plaatselijk de onbereikbaarheid) waren onmiskenbare factoren voor de
aanwezigheid van de huidige fauna- en floraelementen.
Het beschermd
landschap Antitankgracht dankt zijn wetenschappelijke waarde aan de
aanwezigheid van een groot aantal planten-, paddenstoelen- en diersoorten.
We moeten
inzetten op een aangepast beheer waarmee het behoud en de verdere ontwikkeling
van de natuur(wetenschappelijke)waarde beoogd wordt.
Het beheer moet meer structuur en diversiteit brengen in de
vegetatie en een zo divers mogelijke flora en fauna nastreven.
Waardevolle elementen zoals beperkte verlandingen, verzakte oevers, … moeten
behouden blijven en verder ontwikkeld worden.
Dit moet deskundiger worden opgevolgd (INBO, VMM, ANB en erfgoed…)
De doelstelling voor het erfgoed langs de Antitankgracht valt
samen te vatten in vier korte zinnen: behoud het erfgoed, verfraai het erfgoed,
versterk het verhaal rond het erfgoed, en vooral, verhoog de meerwaarde voor
het landschap.
Aangezien het landschap natuurinclusief en
klimaatrobuust moet zijn, gaat die laatste subdoelstelling ook gepaard met het
streven naar ecologische inrichting en beheer.
Lijnvormig erfgoed zoals de Antitankgracht kan daarom ingezet worden als groene
of blauwe corridor en krijgt op die manier ook ecologische en recreatieve
waarde.
Het militairbouwkundig
monument groeide verder uit tot een natuurwetenschappelijk en esthetisch
waardevol geheel, een apart natuurgebied.
Het beheer moet gericht zijn op het creëren van een optimale toestand voor
de otter (doelstellingen soortenbeschermingsprogramma) en voor de winterverblijfplaatsen
(forten, bunkers) van vleermuizen.
De Antitankgracht is een belangrijk foerageer- en verbindingsgebied voor vele
soorten vleermuizen (watervleermuis, gewone dwergvleermuis, ruige
dwergvleermuis, rosse vleermuis, laatvlieger, ...).
De Antitankgracht is volgens de Nieuwe Rand dé drager van
een robuuste bosstructuur langs vrijwel de volledige regio.
Langs de gracht zijn zeer waardevolle bos- en heidecomplexen gelegen, zoals het
Ertbrandbos/Mastenbos, de oude gracht Brasschaat en het Klein en Groot
Schietveld.
Naast een belangrijke bosverbinding vormt de Antitankgracht ook een verbindende
structuur voor natte natuur.
De Antitankgracht kruist meerdere beekvalleien en eindigt in waardevolle
wetlands; de Opstalvallei in de Antwerpse Haven in het noorden, zuidwaarts
sluit de Antitankgracht aan op het Albertkanaal ter hoogte van de zeer
waardevolle Tappelbeekvallei.
Door deze verbindende functie en het goede visbestand heeft de gracht een grote
potentie als leefgebied of verbindingsgebied voor de otter, een bijzondere
toppredator die recent Vlaanderen
opnieuw koloniseert.
Daarbij is het van belang migratieknelpunten langs de gracht weg te werken en
de bosrand- en oeverstructuur te versterken als corridor voor verschillende
soorten.
GroenRand stopt met (promotie)acties en verwacht van de overheid een praktische uitwerking
GroenRand heeft genoeg 'reclame' gemaakt, we stoppen daarom met (promotie)acties.
Wel blijven we toezien dat het project door de overheid praktisch wordt uitgewerkt.
Gezien de Antitankgracht dé drager is van de klimaatgordel (inclusief de beekvalleien) en gans de bosgordel rond Antwerpen, verdient dit de aanbeveling om gedetailleerder, diepgaander en nauwgezetter in te zoomen op knelpunten en opportuniteiten.
Het klimaatgordelprogramma zal dus uit verschillende concrete elementen moeten bestaan, gaande van beleidsinstrumenten, engagementen tot coalitievorming en samenwerking, financiering, detailonderzoeken tot concrete projecten en acties.
De elementen die deel uitmaken van het programma voor de klimaatgordel zullen ook deel uitmaken van het voorkeursbesluit en gefinancierd en uitgevoerd worden via het complex project, maar dan zal het belangrijk zijn dat een aantal algemeenheden geconcretiseerd en beter uitgewerkt worden.
Wat is de Nieuwe Rand en de Tussennota?
Meer info: https://drive.google.com/file/d/1GXrJAZ6fpBr_xtp2718Wytf57-VyjYTH/view?usp=sharing
Onze kritiek: het gaat veel over de wegeninfrastructuur, té weinig over het boekdeel 'klimaatgordel'.
Bronnen:
soortenbeschermingsprogramma otter,
advies over de inrichting en het beheer van de Antitankgracht,
structuurvisie en implementatieplan voor de noordelijke bosgordel,
landschapsbeheerplan, structuurplannen (gemeentelijke, provinciale en Vlaamse), Gebiedsspecifieke acties voor het Benedenscheldebekken,
Bekkenvoortgangsrapport Benedenschelde,
aanvraag gebiedsdeal droogte 1,
Natuurpunt,
Recreatieve ontsluiting Antitankgracht Rapport Visie en Ontwerp (consensustracé), Masterplan en Operationeel plan Grenspark Kalmthoutse Heide.
Natuurplan Schilde
Geen opmerkingen:
Een reactie posten