dinsdag 19 maart 2024

Groene Duim: 'De Antwerpse Rand Verbindt'

Groene Duim: 'De Antwerpse Rand Verbindt'

De Voorkempen vormt de overgang tussen het grootstedelijk gebied Antwerpen en een meer landelijk landschap.
De aanleg van een druk wegennet, de verlinting en de uitgroei van perifere woongebieden hebben er de open ruimte gefragmenteerd.
Ook het kanaliseren van beken en rivieren, en het inbuizen van sloten en grachten heeft geleid tot het verlies van watergebonden planten en dieren.
Het eens aaneengesloten groenlandschap is daardoor nu opgedeeld in verscheidene kleine, geïsoleerde stukken die de continuïteit en kwaliteit van de open ruimte doorbreken.
Dit leidt tot heel wat negatieve gevolgen voor mens en dier.
Ook vandaag blijft de vraag naar ruimte toenemen.
De oppervlakte blijft echter dezelfde en dit zorgt voor spanning en concurrentie tussen de verschillende functies, zoals wonen, industrie, verkeersinfrastructuur, natuur en landbouw.
De voorbije jaren werden in het gebied 'klimaatgordel' heel wat ontwerpende onderzoeken uitgevoerd en werd sterk gewerkt aan creatie van draagvlak voor de programma’s Groen Kruis, De Nieuwe Rand (klimaatgordel) en Antitankgracht.
De drie gebiedsprojecten hebben allemaal een eigen coördinator.
Verschillende projecten zijn klaar om uitgevoerd te worden.

                                                                             © Mark Mertens

Binnen de programma’s Groen kruis, De Nieuwe Rand en het gebiedsprogramma Antitankgracht zijn dus verschillende gebiedscoördinatoren actief in het gebied.
Ze brengen stakeholders samen, zoeken naar projectkansen, werken aan visievorming, draagvlak, enzovoort.
Ze beschikken daardoor over een sterk netwerk en heel wat gebiedsspecifieke kennis.
Daarnaast is er voor de uitvoering van projecten meer specifieke kennis nodig over procedures, instrumenten, hydrologische inzichten, bouwtechnische kennis, enzovoort.
Die kennis/capaciteit is momenteel niet aanwezig binnen de drie lopende programma’s en hebben we nodig als we de omschakeling naar meer uitvoering op terrein willen maken.
Via het strategisch project 'De Antwerpse Rand Verbindt' willen we graag een projectcoördinator aanwerven die een meer technische achtergrond heeft en een tandem kan vormen met de 3 bestaande gebiedscoördinatoren in het gebied. 

                                                                             © Mark Mertens

Einde deze maand wordt er een aanvraag voor het strategisch project ‘De Antwerpse Rand Verbindt’ ingediend.
Het strategisch project geeft uitvoering aan verschillende Vlaamse plannen, visies en strategieën. 
Als we geselecteerd worden, kunnen we een coördinator aanwerven gedurende 3 jaar en kunnen we beroep doen op  grondverwervingssubsidies om heel het project uit te werken.

                                                        © Mark Mertens

De voorbije jaren werden in de rand van Antwerpen heel wat projecten klaargestoomd via ontwerpende onderzoeken.
Met het strategisch project willen we deze projecten nu realiseren op terrein, waarbinnen de nieuw aan te werven coördinator de komende 3 jaar op uitvoering zal focussen (dossiers vergunningsklaar maken en uitvoering op terrein begeleiden), in samenwerking met de huidige gebiedscoördinatoren.
Het is een combinatie van projecten die binnen de drie jaar gerealiseerd kunnen worden enerzijds en een doorkijk naar langere termijn projecten anderzijds.


Wie is wie?

1. Gebiedsprogramma Groen Kruis  (werkingsgebied van burgerbeweging GruunRant) is een langlopend samenwerkingsverband zonder vastgelegde einddatum.
De coördinator van Groen Kruis is vast in dienst bij provincie Antwerpen, waardoor de continuïteit gedurende lange tijd gewaarborgd blijft.

2. Het projectplan en bijhorende financieringsengagementen van de gemeenten en provincie Antwerpen voor de strategische samenwerking Antitankgracht (werkingsgebied van burgerbeweging GroenRand) lopen momenteel tot eind 2025.



De bedoeling en verwachting is dat er in de volgende legislatuur een nieuw engagement zal aangegaan worden tussen de betrokken partners zodat het project verder gezet kan worden.
3. Het complex project 

De Nieuwe Rand

 streeft naar een voorkeursbesluit eind 2025.
Vervolgens start de uitwerkingsfase, waar departement Omgeving en Agentschap Wegen en Verkeer zullen blijven samenwerken richting verschillende projectbesluiten (waar bestemmingswijzigingen en omgevingsvergunning samen beslist worden) en dus kansen om onderdelen van de klimaatgordel (zie kaartje hieronder) te realiseren.



De afzonderlijke overlegstructuren van Groen Kruis, De Nieuwe Rand en Antitankgracht blijven bestaan.
Zij blijven immers ook actief aan de slag in andere gebieden en voor andere realisaties. 
Echter, geen enkele buitenstaander kan dit proces nog volgen.
De organisatiestructuur is te ingewikkeld, daarom vindt GroenRand dat deze drie gebiedsprogramma's best onder één noemer worden gebracht.
Want..., er wordt nu reeds intensief samengewerkt. 

De Nieuwe Rand, gebiedsprogramma Antitankgracht en Groen Kruis gaan bijvoorbeeld samen ontharden 

(aanstippen a.u.b.)

Otter en bever

GroenRand heeft de afgelopen jaren de otter, de bever en de boommarter in de kijker gebracht.
In 2022 werd het soortenbeschermingsprogramma voor de Europese otter (meer info: SBP otter) goedgekeurd.
De zeldzame boommarter floreert in het bosrijke GroenRand, maar er komt geen apart programma. 
De boommarter kan meeliften met het soortenbeschermingsprogramma van de otter, mits enkele aanpassingen.



Via het goedgekeurde Interreg Vlaanderen-Nederland otterproject gaat Agentschap Natuur en Bos als trekker en in samenwerking met Regionaal Landschap de Voorkempen, aan de slag rond de Antitankgracht om de prioritaire knelpunten aan te pakken.

                                                               © Karel De Blick  

Bij de Europese bever wordt de laatste jaren een continue positieve trend vastgesteld.
De soort kan echter door vraat, dammenbouw en graverij voor overlast en schade zorgen aan natuurwaarden, landbouw en infrastructuur.



In 2024 werd een nieuw 
soortenbeschermingsprogramma in Vlaanderen Bever goedgekeurd met als doel het duurzaam samenleven met de bever en het streven naar een evenwicht tussen behoud van populatie in een gunstige staat van instandhouding en het vermijden van overlast en schade.
Binnen het strategisch project kan er, bv. in de vallei van De Laarse Beek, ook geëxperimenteerd worden met maatregelen die bijdragen aan dit evenwicht. 


Wil je meer weten over al deze projecten, dan ben je meer als welkom, verdere info kan je hier bekomen:

Bron: De Antwerpse Rand Verbindt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten