woensdag 13 september 2023

Le GroenRand nouveau est arrivé

Le GroenRand nouveau est arrivé



GroenRand vraagt al zeven jaar lang actie tot ontsnippering, waarbij de Antitankgracht tussen Stabroek en Oelegem als groen snoer natuur- en bosgebieden kan verbinden.

Die oproep krijgt stilaan gehoor.




Als drager van het landschap moet de Antitankgracht de ruggengraat van de Voorkempen worden.



We hebben het afgelopen maanden veel gepraat om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.

                                            Toekenning Groene Duim door Dirk Draulans aan Red de Voorkempen


Op de uitreiking van de Groene Duim kondigde Dirk Weyler zijn afscheid aan als coördinator vanaf 1 juni 2023.

                                                                                         Sky Rymenants

Sky Rymenants had de communicatie al overgenomen.

Een stuurgroep zal de coördinatie voor haar rekening nemen.
Daarin zal Weyler nog wel blijven zetelen.
Meer info:

                  Afscheid Dirk Weyler als coördinator - rechts Jef Rombouts voorzitter van Red de Voorkempen
                                                   Dirk Weyler stelt voor om een platform te vormen


Tijdens zijn afscheid riep Dirk Weyler op om een platform te vormen met de verschillende Voorkempense natuurverenigingen zodat er een betere werkverdeling wordt bewerkstelligd en zodat dubbel werk vermeden wordt.


De kogel is door de kerk



Er is een platform gecreëerd tussen Red De Voorkempen, GruunRant, GroenRand en GreenPlease (geen fusie) om te zien welke de prioriteiten zijn in de Voorkempen en wie wat doet.

Pascal Mallien


De coördinatie van dit platform zit bij Pascal Mallien.

Hij is gerenommeerd advocaat in milieurecht.

Weyler is een tevreden man

Het project rond de Antitankgracht, waarvoor verschillende partners strategisch samenwerken, zit in de goede richting.
Het soortenbeschermingsprogramma otter werd goedgekeurd, er kan gestart worden aan een plan voor de ontsnippering.



De versnippering door de aanwezige bebouwing, vele wegen en spoorweg vormt een zwaar knelpunt voor de Antitankgracht en omliggende natuur en bosgebieden.

Het zoeken naar methodieken om op regionale schaal te ontsnipperen is hier dé uitdaging.
Er gaat een aanvraag gebeuren voor een financiële Interreg-ondersteuning (Otter over de grens).
Deadline voor indiening van het volledige en definitieve dossier is 6 oktober 2023, start na goedkeuring is dan 2024.

Waterkwaliteit

De Antitankgracht zou waterhoudend moeten zijn tijdens alle seizoenen.
Het verder uitvoeren van slibruimingen kan hieraan tegemoet komen, onder meer in relatie met de doelstelling om de Antitankgracht permanent watervoerend te houden en de aan het waterbiotoop gebonden biodiversiteit te optimaliseren.
GroenRand gaf de aanbeveling om deze werkzaamheden ecologisch en ecotoxicologisch van nabij op te volgen.

                                           Onderzoek slipruimingen: effect op vis, macro-invertebraten en waterplanten 


Willen we een correcte inschatting maken van de kansen van herstel voor otters in relatie tot de specifieke rol die de Antitankgracht daarin kan vervullen, dan zou er volgens GroenRand een actualisering moeten gebeuren van de meetwaarden van opgestapelde lichaamsvreemde stoffen in vis (voornaamste voedingsbron van otters).

Er wordt binnenkort in het kader van het soortbeschermingsprogramma otter (Interreg), door INBO een onderzoeksproject gestart rond polluenten in prooidieren.

Boommarter

De provincie Antwerpen heeft Natuurpunt subsidies gegeven om onderzoek uit te voeren naar de boommarter.
Met behulp van gps-toestellen wordt gekeken hoe boommarters zich door het landschap verplaatsen.

                                                                                     © Karel De Blick

Zo kunnen we zien waar ze wegen oversteken, nesten bouwen en waar we eventueel aanpassingen kunnen aanbrengen bij het ontsnipperingsplan van het soortenbeschermingsprogramma van de otter (GroenRand was hier vragende partij).

Deze zeldzame roofdieren zitten nu voornamelijk ten noorden van Antwerpen in gemeenten zoals Schoten, Schilde, Ranst, Brasschaat, Wuustwezel en Kalmthout.

Landschapskamers



Via het PDPO-plattelandsproject ‘Onze Gracht’, kunnen er de volgende twee jaar subsidies toekgekend worden om meer hagen, heggen en houtkanten in de omgeving van de Antitankgracht aan te planten,
Momenteel wordt er aan de slag gegaan met 6 landschapskamers (opbraakwerken / ontharding, aanplant en herstel kle’s, verrommeling en exoten in tuinen tegengaan…). Het goedgekeurde PDPO-dossier “onze (Antitank)gracht” is een goed begin, maar er moeten meer fondsen gezocht worden om dit project op grote schaal uit te rollen.

Drager van de klimaatgordel

De Antitankgracht is dé belangrijkste drager van de klimaatgordel rond Antwerpen en is een interessante structuur om de droogteproblematiek rond dit gebied aan te pakken.
Op 15 september 2023 zal de nieuwe Rand een dossier ‘Lokale Gebiedsdeals Droogte 2' indienen.


Ze hebben deze gebiedsdeal naar zich toegetrokken en een dossier voorbereid met SWECO.

Binnenkort zal de Nieuwe Rand kenbaar maken welke projecten deel zullen uitmaken van de aanvraag.
GroenRand heeft alvast een aantal voorstellen geformuleerd.


Verbinding Grenspark, Schietvelden en Antitankgracht met aanleunende bossen en natuur



GroenRand is voorstander van een landschapsecologische benadering en het concept van ecologische netwerken.
Door versnippering en kwaliteitsverlies van natuurlijke habitats, kunnen veel aandachtssoorten in Vlaanderen (b.v. Otter, boommarter en bever) niet meer overleven.
Fragmentatie creëert kleine, genetisch verarmde populaties en verhoogde inteelt. De natuurvereniging heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze de Schietvelden, de Kalmthoutse Heide en aanleunende natuur- en bosgebieden met elkaar wenst te verbinden en heeft steeds gehoopt dat hier een Nationaal Park gerealiseerd zal worden.




De verbinding tussen de beide Schietvelden is hierbij een belangrijk element.

Deze natuurcorridor wordt nu kracht bij gezet door een studie van het bureau Hesselteer.
De nieuwe Rand maakt momenteel een plan van aanpak op om de conclusies van dit rapport verder in uitvoering te brengen.

Ontgoocheling voor GroenRand, er komt voorlopig geen Nationaal park



Voorlopig komt er geen Nationaal park, maar een nieuw project - onder leiding van de bijzondere commissie Grenspark- zal het masterplan en het operationeel plan gebruiken om een aantal doelstellingen te verwezenlijken.



Het Vlaams Parlement heeft op woensdag 7 juni 2023 het Parkendecreet goedgekeurd terwijl de Vlaamse Regering had opgeroepen om kandidaturen voor Nationale parken uiterlijk op 31 mei in te dienen.
Het wettelijke kader daarvoor is pas op 9 juni 2023 bekrachtigd en afgekondigd.
Het Vlaamse Parlement keurde te laat nog een aantal belangrijke amendementen goed, die de verschillende partners (zoals gemeentebesturen) misschien anders hadden doen besluiten.
Vermits er hierdoor geen aanvraag is gebeurd voor een Nationaal park, is er rond de financiering nog veel onduidelijkheid.
Zonder geld kan je het Masterplan en het Operationeel plan niet uitvoeren.

Verbinding Antitankgracht, Zoerselbos met het project Vliegveld Malle



Voor GroenRand is de verbinding Vrieselhof/Fort van Oelegem richting Zoerselbos belangrijk om een natuurverbinding te maken met het project rond het Vliegveld van Malle.
Via het project “integraal project Groot Schijn” wordt de link gelegd met het Zoerselbos.



Meer dan 80.000 vierkante meter beton van het voormalige NAVO-reservevliegveld (is ondertussen natuurgebied en aangekocht door ANB) zal verwijderd worden (de werken zouden in september 2023 van start gaan).
Er werd door de gemeente Zoersel een mobiliteitsplan voor planten en dieren tussen Antitankgracht, het park van Halle, Zoerselbos en Blommerschot opgesteld.
Hieromtrent is ondertussen de oproep ‘houtkanten 2023’ goedgekeurd.
Er wordt ingezet op twee routes, namelijk een gedeeltelijke verbinding tussen het Zoerselbos en de Halse bossen, via de straten Berkemei, Peggerstraat, Hooidonckeinde, Schegelbaan en Hooidonkbos, en een gedeeltelijke verbinding tussen de bossen in de omgeving van het Vliegveld Malle en het Zoerselbos, via de straten De Maey, Kapelstraat, Kluisbaan, Einhovensebaan en Monnikenheide.


Ecoduct

GroenRand is vragende partij voor een ecoduct over de E34 ter hoogte van Zoersel-Malle.
Deze verbindt de bossen rond het vliegveld Malle en Blommerschot met de Lovenhoek-Krabbels in Zandhoven.



Die komt er voorlopig niet, maar de Vlaamse overheid (VAPEO/ Vlaams Actieprogramma Ecologische Ontsnippering) heeft wel financiering uitgetrokken voor afrasteringen en ecotunnels onder de E34 in de omgeving Zoersel/Zandhoven.

De nieuwe of de verbetering van reeds bestaande ecopassages moet gekoppeld worden aan een verdere studie om de natuurgebieden te verbinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten