dinsdag 10 oktober 2023

De Dag van de Trage Weg - fietspad Antitankgracht

De Dag van de Trage Weg - 14 en 15 oktober 2023

 

                                         Fietspad tussen Schilde en Ranst werd recent heraangelegd

Op Dag van de Trage Weg gaan duizenden wandelaars, fietsers, kinderen en andere levensgenieters samen op pad.
Langs bekende, onbekende en zelfs bedreigde paadjes.
We leggen de focus op het fietspad naast de Antitankgracht.
In 2011 was er een consensus tussen alle betrokken partijen om de missing links weg te werken.


Het

fietspad naast Antitankgracht 

zou verlengd worden tot in Stabroek.
In 2013 werd de ‘missing link' op het grondgebied van de gemeenten Schoten en Brecht, ter hoogte van de E10-plas, weggewerkt. 
Het pad is twee meter breed,  maar de waterdoorlaatbare toplaag is niet conform (kiezelbovenlaag zou vervangen moeten worden). 


Bron: Antea Group Recreatieve ontsluiting Antitankgracht - 20/01/2011


Info- en onthaal

Om de bezoekersstromen te ontsluiten werden er verschillende rustpunten en infopunten gerealiseerd.

Bron: Antea Group Recreatieve ontsluiting Antitankgracht - 20/01/2011

Na de 2013-actie in Schoten en Brecht en het realiseren van een aantal infoborden was er een stilstand in het dossier.



7,5 jaar geleden werd GroenRand opgericht.
De vereniging heeft geprobeerd om nieuw leven in het consensustracé-dossier te krijgen. De bedoeling was om het fietspad uniform op dezelfde manier door te trekken en te onderhouden in alle gemeenten. 
Tussen het Regionaal Landschap de Voorkempen en gemeenten werd in januari 2018 afgesproken om een theoretische oefening te maken.
Bekeken werd of het niet efficiënter is om het beheer van de recreatieve paden (paden en de bijhorende 0.5m strook langsheen de paden) en de bijhorende infrastructuur intergemeentelijk aan te pakken. 
GroenRand gaf aan dat de gemeente Schilde  - wat onderhoud en aanleg betreft - een schoolvoorbeeld was. 
                        
Belangrijk dossier

Volgens GroenRand is het vervolledigen van de fietsroute langs de Antitankgracht een belangrijk dossier.
Via het fietspad naast de Antitankgracht kan je fietsen tot domein de Vrieselhof, de Inslag, kinderboerderij Mikerf, Perron Noord, museum Gunfire, spoorfietsen, het Fort Van Brasschaat, domein de Uitlegger, Mastenbos, Ravenhof, Moretusbos, Brabantse Wal.
Tal van toeristische plaatsen dus.

Eindelijk een beetje schot in de zaak

Recent werd het fietspad eindelijk heraangelegd vanaf de Dobbelhoeve in Oelegem tot het Albertkanaal.

                                     
 Fietspad tussen Schilde en Ranst werd recent heraangelegd
                         Fietspad tussen Schilde en Ranst werd recent heraangelegd

Woorden moeten daden worden

Prioritair zou -in een tweede fase- de verbinding tussen domein de Inslag en domein de Uitlegger (Brasschaat) gerealiseerd moeten worden.
Want het fietspad is hier te smal en de kwaliteit van de ondergrond is ondermaats. 

                                       Fietspad in Brasschaat is onveilig en te smal om te kruisen


Destijds is er veel werk verricht om dit beschermd landschap te ontsluiten op educatief en toeristisch-recreatief vlak.
Het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk is vastgelegd in 2011 en aanvaard door het Vlaamse gewest.
Doortrekken fietspad ten tijde van Joke Schauvliege

In het landschapsbeheersplan kan je lezen dat de Antitankgracht over de volledige lengte geselecteerd is als alternatieve bovenlokale fietsroute.

Naast een belangrijke natuurlijke waarde heeft de gracht ook een recreatieve waarde als wandel- en fietsas op bovenlokaal niveau.

                                                                Frustratie van toenmalig GroenRand-coördinator Dirk Weyler

Halfverharding wordt -volgens het landschapsbeheerplan- zo aangelegd dat deze voor fietsers comfortabel en breed genoeg is.

Het fietspad moet aan bepaalde technische voorwaarden (ondergrond/breedte/ veiligheid) voldoen.
Daarvoor wordt verwezen naar Vademecum fietsvoorzieningen (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2005) en Standaardbestek voor de wegenbouw versie 2.1 (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2006).



De paden moeten comfortabel en breed genoeg zijn, hier wordt verwezen naar het consensustracé, de conceptnota en het landschapsbeheersplan (
profiel en materiaal). .
We wensen dus in een tweede fase het fietspad door te trekken tot in de Uitlegger in Brasschaat.

                                Fietspad in Brasschaat is te smal en oncomfortabel


Het fietspad moet in Brasschaat wegens veiligheidsoverwegingen heraangelegd worden conform het vademecum fietsvoorzieningen en het Standaardbestek voor de wegenbouw (zoals omschreven in het consensusmodel):

Bron Antea Group


Om veiligheidsredenen wordt aangeraden de aanliggende stroken (0,5 meter) regelmatig te onderhouden opdat het pad ten alle tijden vrij ligt.

Bron Antea Group


Vanuit de veiligheid voor de recreant, conform het fietsvademecum, wordt een standaardprofiel voorgesteld met een minimale breedte van 2 meter.
Dit profiel wordt maximaal aangehouden langsheen het ganse traject.

Bron Antea Group

Omwille van technische randvoorwaarden (nauwe doorgangen, beperkte doorgang omwille van het watersysteem van de Antitankgracht, natuurwaarden...) kan de minimale breedte van 2 meter niet overal aangehouden worden.
Op die plekken langsheen de Antitankgracht waar een breedte van 2 meter niet haalbaar is, kan het pad tijdelijk minder breed zijn, doch nooit minder dan 1,5 meter breed.

Bron Antea Group

Om het landschappelijke en natuurlijke karakter van het pad te bewaren en te versterken kunnen bestaande bomen opgenomen worden in het pad.

  
Bron Antea Group
Daarna zou - in een derde fase - de doortrekking van Kapellen naar Stabroek aan de beurt moeten komen... Deze fase is niet eenvoudig en zal gepaard gaan met enkele omleidingen. Maar gaan we dat nog meemaken!?

Foto's - fietspad Ranst - Kurt De Belder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten