Er is een regeerakkoord
Na uitgebreide onderhandelingen hebben de onderhandelaars van N-VA, Vooruit en CD&V een regeerakkoord bereikt.
Hoewel het regeerakkoord nog niet openbaar is gemaakt, zijn enkele details reeds bekend. Het onderwerp Omgeving, met inbegrip van het stikstofdossier, is donderdag voltooid.
Er is een formulering vastgesteld die voor alle drie de partijen aanvaardbaar is, vooral wat betreft de overgang van een depositiemodel naar een emissiemodel.
Ook lijkt er een oplossing te zijn gevonden voor nulbemesting in VEN-gebieden.
Een ander belangrijk punt voor de landbouw is de aankoop van landbouwgronden door de overheid. Hier is eveneens een compromis bereikt.
Er komt geen nieuwe opkoopstop voor landbouwgronden, zoals overeengekomen in het Landbouwakkoord.
Boeren zouden echter wel voorkooprecht krijgen op landbouwgronden, terwijl natuurorganisaties en de overheid momenteel voorkooprecht hebben wanneer ze deze gronden willen gebruiken voor bebossing.
Voorlopig weten we niet wat het Regeerakkoord zegt over de Vlaamse parken en de uitwerking van de Natuurherstelwet.
Indien het Regeerakkoord geen specifieke plannen bevat voor Vlaamse parken, neemt GroenRand aan dat het bestaande, op lange termijn gerichte beleid voor parken zal worden voortgezet en dat er kansen zullen zijn voor de aanleg van nieuwe parken.
Veel van onze milieuproblemen hangen nauw samen met ruimtelijke wanorde.
De meest zichtbare gevolgen hiervan zijn de verspreide bebouwing in open ruimtes, de versnippering van natuurgebieden door lintbebouwing en de aantasting van het landschap.
Ondanks de toewijzing van nieuwe woon- en industriezones in de gewestplannen, werden in de jaren tachtig veel uitzonderingen gemaakt.
De beruchte opvulregel maakte het mogelijk om in landbouwgebieden te bouwen, op voorwaarde dat de constructie tussen twee bestaande boerderijen werd geplaatst.
Deze uitzonderingsregel, aanvankelijk bedacht als een tijdelijke maatregel, veranderde snel in een permanente regel die steeds ruimer werd toegepast.
Wat begon als achterdeurtjes, werden hoofdingangen, wat leidde tot een toename van lintbebouwing en verspreide bebouwing.
De diversiteit aan landgebruikstypen, verdeeld over kleine percelen, leidde tot conflicten en uitdagingen.
We zien een sterk gefragmenteerd ruimtelijk beleid dat havens, industrie, hoge bevolkingsdichtheid en landbouw omvat, met verspreide natuur.
Dit roept een essentiële vraag op: hoe kunnen we streven naar het herstellen van dit gefragmenteerde landschap tot een coherent geheel?
Ruimtelijke wanorde wordt vaak gebruikt als excuus om geen actie te ondernemen, wat de problemen voor toekomstige generaties alleen maar verergert.
De beruchte opvulregel maakte het mogelijk om in landbouwgebieden te bouwen, op voorwaarde dat de constructie tussen twee bestaande boerderijen werd geplaatst.
Deze uitzonderingsregel, aanvankelijk bedacht als een tijdelijke maatregel, veranderde snel in een permanente regel die steeds ruimer werd toegepast.
Wat begon als achterdeurtjes, werden hoofdingangen, wat leidde tot een toename van lintbebouwing en verspreide bebouwing.
De diversiteit aan landgebruikstypen, verdeeld over kleine percelen, leidde tot conflicten en uitdagingen.
We zien een sterk gefragmenteerd ruimtelijk beleid dat havens, industrie, hoge bevolkingsdichtheid en landbouw omvat, met verspreide natuur.
Dit roept een essentiële vraag op: hoe kunnen we streven naar het herstellen van dit gefragmenteerde landschap tot een coherent geheel?
Ruimtelijke wanorde wordt vaak gebruikt als excuus om geen actie te ondernemen, wat de problemen voor toekomstige generaties alleen maar verergert.
GroenRand zet daarom in op een gebiedsgerichte aanpak voor projecten en acties, met een solide basis in landschapsbeheer.
Vroeger richtte natuurbeheer zich voornamelijk op de natuurgebieden zelf.
Tegenwoordig erkent men dat het verbinden van open ruimtes en het integreren van een groenblauw netwerk de biodiversiteit en ecologische samenhang ten goede komt.
Groenblauwe corridors zijn cruciaal voor ecologisch herstel.
Ze creëren verbindingen tussen diverse habitats en maken het mogelijk voor flora en fauna om te migreren en genetische diversiteit te behouden.
Dit vereist echter een verbeterde samenwerking en communicatie tussen boeren, industrie, grondeigenaren en natuurorganisaties.
Vroeger richtte natuurbeheer zich voornamelijk op de natuurgebieden zelf.
Tegenwoordig erkent men dat het verbinden van open ruimtes en het integreren van een groenblauw netwerk de biodiversiteit en ecologische samenhang ten goede komt.
Groenblauwe corridors zijn cruciaal voor ecologisch herstel.
Ze creëren verbindingen tussen diverse habitats en maken het mogelijk voor flora en fauna om te migreren en genetische diversiteit te behouden.
Dit vereist echter een verbeterde samenwerking en communicatie tussen boeren, industrie, grondeigenaren en natuurorganisaties.
Landschapsparken en Nationale parken zijn effectieve middelen om aaneengesloten gebieden van ten minste 10.000 hectare te realiseren.
GroenRand zal zich voornamelijk richten op een Nationaal park in de Voorkempen.
De oprichting van Nationaal park Kalmthoutse Heide biedt een unieke kans om de belangrijke, laatste grote heidegebieden en bossen ten noorden van Antwerpen - de Kalmthoutse Heide, de Brabantse Wal, en zowel het Groot als Klein Schietveld, allemaal Natura 2000-gebieden - te verenigen, ecologisch te versterken en verder te ontwikkelen.
Opmerkelijk is dat iedereen het Operationeel- en Masterplan steunt, wat suggereert dat tegenstand voornamelijk op emotionele, niet-objectieve argumenten berust.
Het nieuwe parkendecreet biedt geruststelling: erkenning als park of de werking van een parkbureau brengt geen extra verplichtingen of beperkingen met zich mee, bovenop de bestaande regelgeving, en berust op vrijwilligheid.
Het is van belang te benadrukken dat particuliere eigenaren en boeren die willen bijdragen aan de doelstellingen van het masterplan, dit op strikt vrijwillige basis doen.
De oprichting van het Nationaal park Kalmthoutse Heide is haalbaar door gebruik te maken van bestaande natuurgebieden die al tientallen jaren gewijd zijn aan natuurbehoud en -ontwikkeling, zonder dat dit ten koste gaat van landbouwgrond.
De oprichting van Nationaal park Kalmthoutse Heide biedt een unieke kans om de belangrijke, laatste grote heidegebieden en bossen ten noorden van Antwerpen - de Kalmthoutse Heide, de Brabantse Wal, en zowel het Groot als Klein Schietveld, allemaal Natura 2000-gebieden - te verenigen, ecologisch te versterken en verder te ontwikkelen.
Opmerkelijk is dat iedereen het Operationeel- en Masterplan steunt, wat suggereert dat tegenstand voornamelijk op emotionele, niet-objectieve argumenten berust.
Het nieuwe parkendecreet biedt geruststelling: erkenning als park of de werking van een parkbureau brengt geen extra verplichtingen of beperkingen met zich mee, bovenop de bestaande regelgeving, en berust op vrijwilligheid.
Het is van belang te benadrukken dat particuliere eigenaren en boeren die willen bijdragen aan de doelstellingen van het masterplan, dit op strikt vrijwillige basis doen.
De oprichting van het Nationaal park Kalmthoutse Heide is haalbaar door gebruik te maken van bestaande natuurgebieden die al tientallen jaren gewijd zijn aan natuurbehoud en -ontwikkeling, zonder dat dit ten koste gaat van landbouwgrond.
Het Masterplan bestrijkt een breed scala aan doelstellingen, inclusief natuurbehoud, biodiversiteitsherstel, landschapsbeheer, toerisme, recreatie, educatie en onderzoek.
De status van Nationaal park biedt de mogelijkheid om gezamenlijk de fragmentatie van open ruimtes aan te pakken en natuurlijke verbindingen te herstellen waar dat mogelijk is.
Een Nationaal park bevordert investeringen in deze doelen, herstelt fouten uit het verleden en biedt financiële ondersteuning voor de ontwikkeling van een samenwerkingsmodel.
Wij roepen gemeentebesturen en de provincie op om dit samenwerkingsinitiatief te ondersteunen en te verwelkomen.
Natuurverenigingen, boerenorganisaties en grondeigenaren dienen passende en correcte argumenten te leveren.
Daarom vragen wij een onpartijdige arbiter om de geldigheid van deze argumenten te beoordelen.
Wij hopen dat toekomstige gemeentebesturen en de provincie zich sterk zullen maken voor dit initiatief.
Een Nationaal park bevordert investeringen in deze doelen, herstelt fouten uit het verleden en biedt financiële ondersteuning voor de ontwikkeling van een samenwerkingsmodel.
Wij roepen gemeentebesturen en de provincie op om dit samenwerkingsinitiatief te ondersteunen en te verwelkomen.
Natuurverenigingen, boerenorganisaties en grondeigenaren dienen passende en correcte argumenten te leveren.
Daarom vragen wij een onpartijdige arbiter om de geldigheid van deze argumenten te beoordelen.
Wij hopen dat toekomstige gemeentebesturen en de provincie zich sterk zullen maken voor dit initiatief.
Foto's: Els de Backer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten