zondag 21 januari 2024

Publieke raadpleging Tussennota Nx en de klimaatgordel


Publieke raadpleging Tussennota Nx en de klimaatgordel



Er ligt een nieuw onderzoeksrapport – de Tussennota – op tafel. Wil je meer te weten komen over hoe het onderzoek naar De Nieuwe Rand loopt?
Kom langs tijdens onze infomarkten! In februari kom je alles te weten over de kansrijke programma’s die we detecteerden.
We tonen daarnaast vijf tracés voor een mogelijke nieuwe weg (de Nx) en een optie zonder nieuwe weg, en we stellen ook de visie over de klimaatgordel voor.


Wat werd reeds onderzocht?

Sinds de start van de onderzoeksfase organiseerden we tien werkbanken, zeven werkateliers en vijf infomarkten.
De vragen en inzichten die hieruit naar voren kwamen, voegden we toe aan het onderzoek.
Zo werden technische en verkeerskundige mogelijkheden onderzocht en werd in beeld gebracht wat allemaal kan en wat niet op vlak van tunnel- en verkeersveiligheid.
Daarnaast deden we onderzoek naar de impact op o.a. landbouw, biodiversiteit, waterkwaliteit, fietspaden, recreatie en bodem, en werd een visie uitgewerkt voor de klimaatgordel.
Ook werd bekeken welke kansen het project biedt om lokaal de leefkwaliteit te verbeteren en meer klimaatvriendelijk te maken.


Een tussennota

De stand van zaken van het onderzoek geven we weer in een tussennota. Dat is een openbaar document waarin staat beschreven:

  • -Welke tracés we verder onderzoeken om de verkeersleefbaarheid rond Stabroek, Hoevenen, Kapellen en Ekeren te verbeteren, en hoe dat onderzoek zal gebeuren;
  • - Hoe we het onderzoek naar een mogelijke nieuwe ondergrondse weg tussen het rondpunt van Wommelgem en de A12/E19 in Merksem verderzetten aan de hand van drie kansrijke programma’s;
  • - Welk toekomstbeeld we voor ogen hebben voor de klimaatgordel.
    Dat is de ruime regio vanaf de ring van Antwerpen (R1) tot voorbij het Antitankgracht.
    Hier zetten we maximaal in op groen, water en landbouw.


  • De verbetering van de omgevingskwaliteit, zoals in de filosofie van het Toekomstverbond, is inherent verbonden met grootschalige infrastructuurprojecten.
    De beoogde wegen-, spoor- en leidinginfrastructuur zijn hierbij structurerend voor hun omgeving. Bijgevolg is het essentieel gelijktijdig en evenwaardig na te gaan hoe de functies en kwaliteiten van die omgeving duurzaam versterkt en klimaatrobuust uitgebouwd kunnen worden.
    We moeten daarom verder kijken dan louter de omgeving van het infrastructuurtracé .
    Daarom wordt er ingezet op het realiseren van een klimaatgordel in de ruimere oostelijke regio van Antwerpen.
    Als studiegebied voor de klimaatgordel wordt de regio vanaf de R1 tot voorbij de Antitankgracht als vertrekbasis genomen. De Antitankgracht is dé belangrijkste drager van de klimaatgordel en verbindt verschillende bos- en natuurgebieden in de regio.



  • Een groot deel van de klimaatgordel valt met andere woorden buiten de zone waar infrastructuuralternatieven onderzocht worden.
    De klimaatgordel biedt opportuniteiten om te streven naar meer ruimte voor biodiversiteit en een versterking en verbinding/ontsnippering van het ecologisch netwerk, toekomstbestendige landbouw en een veerkrachtig watersysteem. Voor GroenRand is de aanpak van quick wins en prioritaire knelpunten voor het Soortenbeschermingsprogramma Otter essentieel:  Kalmthoutse steenweg - Kapellen (ecotunnel, geleidingsrasters); Bredabaan - Brasschaat (ecotunnel, geleidingsrasters); Brechtsebaan - Brecht (ecotunnel, geleidingsrasters); Heidestraat-Zuid - Kapellen (ecotunnel aan ATG); Klinkaardstraat - Kapellen (ecotunnel + begeleiding); Miksebaan - Brasschaat; Ploegsebaan Brasschaat; Landschapspark E10-plas.
    In Schilde focussen we op de gebieden van de Zwanebeek en Schildestrand, het Klein Schijn en de Laarse Beek.
    Schildestrand werd toegevoegd aan het gebiedsprogramma van de klimaatgordel en werd  recent als casus bestudeerd binnen een ontwerpstudio van de KU Leuven.
    In december 2022 heeft GroenRand ervoor gepleit om het Klein en het Groot Schietveld met elkaar te verbinden.
    Deze vraag wordt nu kracht bij gezet door een studie van het bureau Hesselteer. De nieuwe Rand maakt een plan van aanpak op om de conclusies van dit rapport verder in uitvoering te brengen.


Tweede publieke raadpleging

Met de tussennota willen we alle betrokkenen inlichten over de stand van zaken van het project en hoe we het onderzoek verder zullen aanpakken.
Van 1 februari tot en met 16 maart krijgt iedereen tijdens een publieke raadpleging de kans om hierop feedback te geven.

Wil je meer te weten komen? Je bent van harte welkom op onze infomarkten! De infomarkten vinden plaats op:

  • 5 februari - Stabroek - zaal Jos, Kerkstraat 89
  • 20 februari – Wijnegem - ‘t Gasthuis, Turnhoutsebaan 199

Telkens doorlopend van 16.30 uur tot 20.30 uur.

Bron + foto's: De nieuwe Rand - eigen verslaggeving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten