Nationaal park, GroenRand vindt dat spelregels niet gaande weg
mogen veranderen
Het plan van de Vlaamse regering om Nationale parken te creëren heeft dinsdag 30 mei 2023 in het parlement een belangrijke horde genomen.
Een aantal
aanscherpingen moet de vrees voor nieuwe vergunningsperikelen bij
gemeentebesturen, landbouwers en bedrijven wegnemen.
Bijna parallel
liep woensdag 31 mei de deadline af voor gebiedscoalities om hun masterplannen
in te dienen.
Tijdens een
hoorzitting een paar weken geleden in de Commissie Leefmilieu was gebleken dat
er uit verschillende hoeken diverse bezwaren waren bij het ontwerpdecreet
Deze werden behandeld in de Commissie Leefmilieu van het
Vlaams parlement.
Al wekenlang gingen de debatten over de erkenning van
Nationale parken in crescendo.
Vooral (sommige) lokale besturen toonden zich steeds kritischer over het gebrek aan duidelijkheid over de impact van de erkenning als park.
Daarom werden er een reeks amendementen goedgekeurd waarmee de onduidelijkheden en bezorgdheden werden weggenomen.
Zo moeten bestemmingswijzigingen van bijvoorbeeld landbouwgrond naar natuurgrond uitgesloten worden.
Het al vaak aangehaalde artikel 8 dat stelt dat de erkenning als park geen juridische gevolgen mag hebben voor de vergunningsverlening in het park, wordt uitgebreid en stelt ook dat er geen gevolgen mogen zijn in de omgevingen.
Tevens wordt een regeling geschrapt die de beheerscomités van de parken zou stimuleren beroepen tegen vergunningen in te dienen.
Daarnaast wordt ook de sanctionering die is voorzien, voorzichtiger geformuleerd en gaat het over evaluaties die wel kunnen leiden tot het verlies van erkenning of van Subsidies.
Er werden dus op het laatste nippertje in de
bevoegde commissie van het Vlaams Parlement nog zeer belangrijke amendementen
in het parkendecreet goedgekeurd die versoepelingen inhouden.
De bedoeling was om gemeentebesturen,
grondeigenaren en industrie nog meer garantie te geven dat een erkenning als
Vlaams park geen bijkomende verplichtingen oplegt, noch tot een herbestemming
van gronden leidt en dat er geen sancties komen als de doelstellingen van de
parken niet gehaald worden.
De spelregels zijn dus veranderd tijdens het proces en dit nadat de Bijzondere Commissie van het Grenspark midden mei besloten had om geen masterplan in de dienen.
De vraag is hoe de gemeentebesturen zouden hebben gereageerd moesten deze amendementen reeds goedgekeurd zijn voor 15 mei?
Dat maakt de zaak betwistbaar en kan er gesproken worden van een 'verlies van kansen' omdat gaandeweg de spelregels veranderd zijn.
Derde parktype
GroenRand blijft daarom pleiten voor natuurlijke netwerken.
Volgens de internationale unie voor natuurbescherming (IUCN) is duizend hectare voldoende voor een Nationaal Park.
Vlaanderen is dus strenger, maar de oppervlakte van duizend hectare ligt onder vuur.
Experts toonden al aan dat een groter gebied nodig is voor een goede biodiversiteit.
GroenRand heeft daarom de huidige oppervlaktecriteria nooit naar beneden willen stellen.
Dat holt het kwaliteitslabel van die parken alleen maar uit.
Maar veel gemotiveerde indieners halen de tienduizend hectare (voorlopig) niet.
We pleiten daarom voor een gesubsidieerde tussenoplossing een zogenaamde derde parktype (Regionale klimaatparken).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten