vrijdag 26 april 2024

Nieuwe Rand wil klimaatgordel concreet maken

Nieuwe Rand wil klimaatgordel concreet maken

                                                                 © Nieuwe Rand

De voorbije jaren werkten het complex project De Nieuwe Rand, de gebiedsprogramma’s 'Groen Kruisen de strategische samenwerking Antitankgracht en tal van andere partners zoals gemeenten en burgerbewegingen nauw samen aan een geïntegreerde en gedragen gebiedsvisie voor de noordoostelijke rand van Antwerpen.
Burgerbewegingen GruunRant en GroenRand namen actief deel aan de werkbank van het Haventracé, samenkomsten van Groen Kruis, Antitankgracht of IP Groot Schijn.

GroenRand stelde hierbij vast dat de wegeninfrastructuur (Nx, de A102 en de verkeerswisselaar E34xE313 te Ranst)- via een set van mogelijkheden, oplossingen en werkvoorbeelden - concreet werd uitgewerkt, terwijl de klimaatgordel zich vertaalt in een aantal algemene principes.
Schema's van wegeninfrastructuur werden verfijnd op basis van bijkomend onderzoek en er werden gedetailleerde technische ontwerpen uitgetekend.
We hebben duidelijk gemaakt dat we deze methodiek ook verwachten voor de klimaatgordel.


                                                                                                        
© Nieuwe Rand

Algemene principes worden met een projectenprotfolio concreet gemaakt


                                                                                      © Nieuwe Rand

In kader van de klimaatgordel – onderdeel van het complex project De Nieuwe Rand (DNR) – wenst het Departement Omgeving een portfolio op te laten stellen met projecten ter realisatie van deze klimaatgordel. 
Het Groen Kruis, de Strategische samenwerking Antitankgracht en De Nieuwe Rand werken samen om verdere stappen te zetten in de uitvoering van een aantal concrete acties.
Dit was de doelstelling die GroenRand voorop heeft gesteld en zal na de zomer uitgewerkt worden.
Op het grondgebied van de 18 betrokken gemeenten en districten van DNR zijn er verschillende plekken in de Antwerpse Rand die getransformeerd kunnen worden met een meer klimaatrobuuste inrichting.
Het doel van de projectenportfolio is deze plekken en acties in beeld te brengen, een analyse te noteren van de knelpunten en kansen en een inschatting te maken van de financiële kosten.

Het onderzoek naar de klimaatgordel wordt hierdoor een gelijkwaardig onderdeel van het onderzoek in kader van het complex project de Nieuwe Rand, samen met het onderzoek naar het programma voor het Haventracé.
De portfolio is opgemaakt uit projectfiches.
De klimaatgordel situeert zich op het grondgebied van 18 lokale besturen of districten.
Het aantal op te maken fiches wordt geraamd op 100 (dit is een richtcijfer).
Deze portfolio zou hét werkinstrument moeten worden waarmee de basis wordt gelegd voor het gebiedsprogramma van de Antwerpse Rand.
In dit opzicht is de portfolio een synthese van de reeds lopende gebiedsprogramma’s, aangevuld met nieuwe kansen of wensen die er zijn in De Antwerpse Rand


                                                                               © Nieuwe Rand

Het doel van de projectenportfolio is via projectfiches - met de knelpunten en kansen - concrete acties in beeld te brengen en een inschatting te maken van de financiële kosten die hieraan verbonden zijn.
De beoordeling zal gebeuren op basis van een gedetailleerde beschrijving en een plan van aanpak.
In ons GroenRand-projectgebied zijn al heel wat studies gebeurd en plannen opgemaakt, dus dat zal zeker het probleem niet zijn.
Samen met de partners werd, aan de hand van een partnerplatform, gebouwd aan een duidelijke gebiedsgerichte visie met gerichte doelstellingen rond waterkwaliteit, recreatie, ontsnippering, natuurverbindingen, prioritaire soorten en soortbeschermingsprogramma`s ….

Hoe gaan we dit organiseren?


Vanuit Omgeving werd een nieuwe opdracht in de markt gezet i.v.m. een projectenportfolio voor de klimaatgordel.

We beschouwen de projectfiches als een voorbereidende ondersteuning van het geïntegreerd onderzoek binnen het complex project De Nieuwe Rand.

In die zin zullen deze meegenomen worden binnen het proces dat daar gevoerd wordt.

Als alles goed gaat, zal de Nieuwe Rand na de zomer met deze opdracht aan de slag gaan.

Maar het zou wellicht goed zijn dat het Regionaal Landschap wat voorbereidend werk verricht door contact op te nemen met de betrokken partners, zodat we zicht krijgen over de huidige stand van zaken.

We stipuleren enkele voorbeelden aan die wij belangrijk vinden:


- VMM: er dient een hydrologische evaluatie te gebeuren rond de stuwen, waterpeil, duikers, bijpassen en het wegwerken van lozingspunten. Welke acties en aanpassingen moeten nog gebeuren?


In het najaar van 2018 bevestigde het INBO, op basis van sporen, de aanwezigheid van otter in de Antitankgracht in Brasschaat.
Eerder werden in de omgeving al twee verkeersslachtoffers gevonden.
Dit doet vermoeden dat de Antitankgracht een rol vervult in de zuidwaartse verbreiding van otters uit Nederland.
Het sterkt daarnaast ook de hypothese dat de Antitankgracht als leefgebied voor de soort kan functioneren.
In een advies onderzoekt het INBO na welke rol de Antitankgracht kan vervullen voor otter, hoe het reguliere beheer ervan kan afgestemd worden op deze soort en welke bijkomende maatregelen kunnen genomen worden om het gebied functioneler te maken voor de otter.

Quick wins en acties voor middellange termijn rond ontsnippering moeten concreet uitgewerkt worden (plan otter – Michiels / achtergrondrapport-SBP-otter)
Het realiseren van connectiviteit en het opheffen van allerlei barrières zijn in het hedendaags natuurbeleid een belangrijk thema geworden.

- Zijn er bijkomende acties nodig voor de boommarter?


- Acties rond de verbinding tussen Groot- en Klein Schietveld (studie Herselteer /
onderzoek). 

- Gedempte gedeelten zouden terug moeten geopend worden.   
Het is wenselijk dat de Antitankgracht op bepaalde plaatsen terug open wordt gemaakt omdat deze demping de continuïteit van de lineaire elementen doorbreekt en een ecologische barrière vormt.

Het landschapsstructurerend karakter van de Antitankgracht wordt zo teniet gedaan.

In het landschapsbeheerplan worden enkele aandachtpunten gestipuleerd:  


• Ter hoogte van de doorsteek onder de A12 is de Antitankgracht ingebuisd

• Ter hoogte van de E19 wordt het water van de Antitankgracht hier door betonnen buizen onder de autosnelweg en de naastgelegen bedding van de hogesnelheidstrein geleid.

• Net ten zuiden van het kanaal Schoten-Dessel is de Antitankgracht voor een aanzienlijke lengte (zo’n 500m) gedempt en ingebuisd. De gracht loopt door een woonwijk en wordt door één straat doorsneden.

• Ter hoogte van Schildestrand (zuidelijk deel) is de Antitankgracht ingebuisd.

• Onder de E34 is de Antitankgracht ingebuisd.

• Tussen de E34 en het Albertkanaal is de gracht grotendeels gedempt.

Welke acties en aanpassingen moeten nog gebeuren?
Eén ervan geniet ZEER HOGE PRIORITEIT:



- Gemeenten zouden moeten bekijken waar er vernattingsprojecten en kleine landschapselementen moeten gerealiseerd worden.


- Verlenging fietspad naast de ATG tot Kapellen: recent werd het fietspad heraangelegd in Ranst, we kennen dus de exacte prijs (meer info kan ook gevonden in de Integraalstudie Recreatieve ontsluiting van de Antitankgracht - consensustracé).




- Er kan bekeken worden met ANB wat nodig is voor een uitgewerkte langetermijnvisie op niveau van de bosgordel als omvattende structuur.


- Met de wegbeheerders kunnen acties bekeken worden rond het wegwerken van lichtbarrières voor vleermuizen.

-  Via een natuurstudie moeten we meer kennis krijgen van de flora en fauna over het gehele traject van de Antitankgracht




 
                                                 Algemene vergadering GroenRand - presentatie door het Regionaal Landschap van de lopende projecten

Stilaan kunnen we vaststellen dat we hebben bereikt wat we voorop hebben gesteld.
We moeten nu alleen maar toezien dat alles tot uitvoering komt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten